Uniti - En upplevelse

Mobility

Uniti - En upplevelse

Caroline Wendt
September 21, 2017

”Den här svenska elbilen kommer för att rädda världen” deklarerar lundaföretaget Uniti på sin hemsida. Under 2017 presenteras det första exemplaret av stadsbilen, som är utvecklad för hållbarhet och som ska ge en futuristisk körupplevelse. Bilen styrs med joystick, har instrumentpanel i vindrutan och plats för två personer som sitter efter varandra.

- Det ska bli väldigt roligt att visa världen vad vi är kapabla till, säger Albin Wilson, en av ingenjörerna bakom bilen.

Uniti grundades i februari 2016, men grunden finns i ett forskningsprojekt på LTH som pågick innan dess. Företaget ser den eldrivna bilen som framtidens transportmedel, men vill samtidigt vända upp och ner på branschen och frångå de givna förutsättningarna för hur en bil ska se ut.

- Vi ville bygga om bilen från grunden, berättar Albin Wilson. Det är annars en plattform som inte ändrats på femtio år.

Materialen som Uniti använder är till största del miljövänliga och man har valt bort överflödig design. Chassit byggs av komposit och biomaterial och bilen väger bara 450 kilo utan batterier. Bilen klarar 130 km/h och har 150 km i batterikapacitet. Kostnaden kommer att hamna på 200 000 kronor och när prototypen är klar sommaren 2017 kommer Uniti också att ta emot förhandsbokningar inför den kommande produktionen.

- Dagens transporter är inte hållbara och medför koldioxidsläpp som folk faktiskt dör av, menar Albin Wilson. Vi vill göra en ny bil för att få renare städer, bättre klimat och en bättre framtid. En bil som räddar världen samtidigt som vi gör en produkt som folk faktiskt vill ha.

Unitis bil ska alltså inte bara ge förarna ett gott miljösamvete – tanken är också att den ska ge en futuristisk körupplevelse. Vindrutan i bilen kommer att vara som en skärm som motsvarar instrumentpanelen. Bilens GPS kan visa vägen med hjälp av pilar på rutan över vägbanan. En annan nyhet i bilen är att man bytt det mekaniska styrsystemet mot ett elektroniskt. Föraren styr, kör och bromsar med hjälp av en joystick i varje hand.

-Vi har också fokuserat mycket på att anpassa bilen till de städer vi bor i, säger Albin Wilson. I städerna är det tätt mellan människor, så det passar med mindre fordon som också är självkörande och självparkerande.

Även när det gäller finansieringen tänker Uniti nytt. Sitt kapital har man fått genom crowdfunding, och 570 investerare i 45 länder samlade ihop de 12,3 miljoner som ska räcka fram till den första tillverkade bilen. Tanken är att man ska kunna massproducera bilen genom att delar av bilen görs av samarbetspartners, medan företaget gör en del av huvudfunktionerna själva samt monterar alla delarna. Processen att ta fram bilen är helt transparent, så att hela design- och utvecklingsprocessen är öppen och till stor del patentfri och folk från hela världen är med och bygger mjukvaran.

- Det går mycket snabbare att utveckla så här, säger Albin Wilson. Men det är bara i testfasen som det är helt öppet. Vi kommer att satsa på att ta patent på hårdvarusidan för våra egna teknologier.

Företaget har nyligen flyttat från Sölvegatan i Lund till en större lokal på 1800 m2 i Planetstaden i södra delen av staden. Numera är det cirka 40 personer som jobbar på Uniti.

- Det finns mycket potential i Lund som inte utnyttjas, till exempel det kunnande som finns på LTH. Dessutom finns här folk som är unga och kompetenta som kan tänka nytt och fräscht, säger Albin Wilson. 

Efter protoypen är det dags för tillverkning i en fabrik och den kan enligt uppgifter till Di.digital hamna i Landskrona eller Malmö. Fabriken skulle kunna vara fullt automatiserad och leverera fordon från hösten 2019. Uniti har även ingått partnerskap med Siemens.

...
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar