Odense har en tusenårig historia att blicka tillbaka på, men väljer ändå att vända blicken framåt. Staden har sin egen affärsutveckling genom Invest in Odense och de drar in stora investeringar till nya områden som robotteknik, drönare och välfärdsteknologi. 2015 blev staden utsedd till Danmarks bästa stad för startups.
Odense är Danmarks tredje största stad med cirka 200 000 invånare. På åttiotalet var Odense Steel Shipyard (Odense Staalskibsværft) stadens största företag med 6 000 anställda. Där byggdes världens största containerskepp, men för att kunna tävla med asiatiska varv började man undersöka hur man skulle kunna utveckla industrirobotar. Nu finns inte Odense Steel Shipyard längre, men fokusen på robotar har levt kvar och utvecklas i Odense Robotics. Idag finns mer än 100 företag som arbetar med robotar och industriell automation i Odense. Staden fokuserar på nya teknologier och samarbeten. Det danska drönarcentret är placerat på stadens flygplats och det finns också satsningar på till exempel hälsotech och datacenter.
Odense stad har tagit en aktiv del i stadens utveckling genom att satsa 20 miljoner kronor om året på Odense Invest. Odense Invest är placerad i stadshuset och nio affärsutvecklare arbetar för att attrahera kapital och företag till staden.
‑ Det lokala styret fokuserar på tillväxt och innovationsstrategi genom investeringar, berättar Joost Nijhoff, chef på Odense Invest. Förra året arbetade vi med 30 investeringar som gav 1218 nya jobb. Investeringsvolymen var 2 miljarder danska kronor, så vårt arbete ger effekt i ekonomiska termer. Men vi ger också en effekt genom att vi kan tala med självförtroende om vad staden kan göra och genom att invånarna kan identifiera sig med en positiv historia om staden. Jag tror också att det hjälper politikerna att de kan se att deras beslut ger en direkt effekt i antalet skapade jobb men också i en atmosfär där stadens invånare ser sig själva som en del av en framgångssaga.
Odense invest har också ekonomisk möjlighet att skapa olika samarbeten som kan vara till hjälp för företagen.
‑ Vi kan till exempel skapa ett ramverk för att hjälpa till med CE-märkning av robotar. Kan vi skapa en service som ger det lättare för företagen blir det ännu en fördel för dem att välja Odense.
Odense arbetar med att locka investerare inom sex huvudinriktningar och det allra mest framgångsrika just nu är arbetet med robotar. Man har också kluster inom drönare, hälsotech, datacenter, fastigheter och riskkapital. Under de närmaste fem åren görs investeringar på 1,6 miljoner euro per dag inom fastigheter och infrastruktur. Odense har väckt stort intresse från internationella investerare från USA, Kanada, Japan och Kina men också Finland, Tyskland och Nederländerna.
‑ Vi försöker inspirera universitet och våra kluster genom att vi erbjuder fonder, projekt och klienter, säger Joost Nijhoff. Det här är ett bra exempel på hur en stad kan bidra till triple helix.
Odense har också stora arrangemang som till exempel inom esport och musikfestivalen Tinderbox.
‑ Arrangemangen bygger stadens varumärke utåt och hjälper till med den externa rekryteringen av talang men engagera också den lokala befolkningen. En musikfestival dit det kommer 40 000 besökare hjälper förstås till att etablerar ett varumärke.
‑ Det är robotarna som är huvudattraktionen i Odense och utvecklingen av de kollaborativa robotarna har bara precis startat. Det kommer att bli en enorm utveckling i en global skala av applikation som ännu inte riktigt är uppfunna. En stark robotplattform med forskning och startups kan vara i dekader.
Om Odense talar man om industri 5.0 och på sin hemsida citerar man Odenseföretaget Universal robots grundare Esben Østergaard: "Även om det finns en rörelse globalt för att skapa smarta fabriker och få saker att kommunicera digitalt, framträder en ny trend som syftar till att återställa det mänskliga i produktionen. Trenden heter "Industry 5.0" eller kollaborativa industrier."
‑ Staden behöver definiera hur ser vi vår roll i industri 5.0, menar Joost Nijhoff. Vad betyder det när robotar och människor interagera mer kreativt och vad gör det med vår kreativitet. Vi har en ambition i staden att göra detta till en viktig del av vårt varumärke. Om du har en teknologi som du vill integrera i samhället ska det vara ett givet val att komma till Odense. Ett exempel är hur drönare kan integreras i samhället – Odensepolisen är en av dem som är flitigast med att använda drönare. För oss är det ett statement.