Som Idol – men för affärsidéer. Våren 2016 hade Barcamper husbilsturné i Skåne för att hitta de lysande idéerna som inte nått fram till startupscenen. Under resan bokades över 80 möten och 40 entreprenörer har fått hjälp att förverkliga sina affärsdrömmar.
I Barcamper är det nya kunskaper och dörrar som öppnas under resans gång som är den egentliga vinsten för entreprenörerna. Det handlar ytterst om att ge goda idéer tillgång till internationella nätverk och kapital för att nå en global marknad. Det handlar även om att röra sig där entreprenörerna finns istället för att idéerna ska komma till inkubatorn.
Därför startade The Creative Plot Barcamper. Under delar av turnén arbetade man tätt tillsammans med Future by Lund och Ideon Innovation. Våren 2016 startade det rullande husbilskontoret insamlingen av kreativa idéerna med ett besök i Veberöd och fortsatte sedan till ytterligare fem skånska orter. Tanken var att sänka tröskeln så att innovatörerna lättare skulle ta steget in i husbilen och presentera sina idéer. Många valde också att vara med för att det kändes kravlöst och det informella konceptet visade sig vara speciellt lockande för kvinnor.
Inriktningen på turnén var kulturella och kreativa näringar, från foto, design, arkitektur och teater till turism och sport. Efter sexdagarsturnén med 80 scoutade affärsidéer gick hälften av entreprenörerna vidare och fick coachning samt träffar med internationella investerare. I nästa steg fick 20 av deltagarna en acceleratorvecka som bland annat handlade om finansiering, budget och försäljning. Elva entreprenörer gick till final och lärde sig mer om presentation, att bygga sitt team och crowdfunding – och till sist stod Caroline von Post med företaget Stormie Poodle som vinnare.
Efter det har många affärsidéer blivit företag som har tagit stora kliv framåt. Några tidiga exempel är företaget ”I am runbox” som lyckades samla in över 2,5 miljoner kronor i två crowdfunding-kampanjer. Stormie Poodle ändrade affärsidén från en badrock till en hel kollektion av återvunnet material. Årets Hälsoföretag har bytt digital plattform och anpassat sig från en nationell till en internationell marknad. De unga killarna i Vultus, som vill revolutionera jordbruket med hjälp av drönare, har flyttat in i lokaler på Ideon Innovation. Arrangörerna The Creative Plot har även efter Barcamper kontakt och återkoppling med entreprenörerna.
Barcamper startade i Italien 2012 genom bolaget DPixel och har utvärderat 1 800 affärsidéer och 125 miljoner har investerats vilket lett till ett 50-tal företag och 300 nya jobb. Barcamper finansieras av Tillväxtverket, Region Skåne och Lunds kommun och för det praktiska genomförandet svarar The Creative Plot at Ideon Innovation i samarbete med DPixel i Milano.
Lars Mattiasson.