Elväg - Testbädd Örtofta

I Örtofta norr om Lund byggs en testbana där man ska kunna ladda elbilen under tiden man kör. Tanken är att man ska kunna ansluta sig till systemet i hög hastighet och att man i och med det nya laddningssystemet kan ha mindre batterier och ändå köra längre sträcka utan att behöva stanna.

Det som Elonroad provar är att ladda elbilen med hjälp av en skena som är fastsatt i sektioner på vägbanans asfalt. Tanken är att man ska kunna ansluta sig till och koppla ur systemet i hög hastighet med många sorters elfordon. Fordonet ansluts till skenan med ett kontaktdon som ska sitta undertill. Skenorna är lätta och snabba att installera och har ändå liten effekt på asfalten. På vägar utan laddningsräls, eller i korsningar och rondeller, skulle bilarna automatisk koppla över till batteridrift. Skenan är bara aktiv när den täcks av fordonet, vilket gör skenan säker även i stadsmiljö.

Elonroad bygger tillsammans med Lunds universitet en 200 meter lång testbädd i Örtofta norr om Lund. Banan kommer att vara redo för demonstration under våren 2017. Energimyndigheten har bidragit med 12 miljoner kronor. Även Volvo, Kraftringen och Future by Lund stöttar projektet.

Kostnaden för den elektriska vägen är beräknad att vara 0,6 miljoner euro/kilometer. En preliminär uppskattning är att man på 10 års sikt ska ha tjänat in kostnaden för den elektriska vägen om man räknar in drivmedelskostnader med och utan elektrisk väg. Systemen kallas Electric Road System och förkortas ERS.

Se även filmen om E-mobilitet nedan.

 
...
Relaterade filmer
Kontaktperson
Finansieras av
Fler projekt