Textil-och modeindustrin har stor påverkan på klimat och miljö. För att vara med och förändra branschen lanserades våren 2022 initiativet NEST, som skapades av fyra inkubatorer med olika specialkompetens och med olika geografiska utgångspunkter, från Umeå till Lund. Entreprenörer med idéer som kan göra branschen mer hållbar ansökte till NEST:s kostnadsfria accelerationsprogram, som är en katapultliknande process för startups med innovativa idéer för textil- och modeindustrin.
Textil- och modeindustrin har stor påverkan på miljön, och för att en förändring ska ske behövs innovation och kreativt tänkande i varje del av kedjan, från idé, genom affärsutveckling till affärer. Nu finns NEST - New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry- som har som mål att Sverige ska gå i bräschen för omstruktureringen av en bransch som varit av stor betydelse för Sverige och som nu kan ha det igen.
NEST skapades av fyra inkubatorer; Borås INK, eXpression Umeå, Sting och xPlot. Det är en nationell satsning som stöttas av Sveriges Innovationsmyndighet Vinnova, branschorganisationen TEKO, Textilhögskolan i Borås och näringslivet. Målet är att man genom att kombinera inkubatorernas specialistområden, från textil till tech, och geografiska spridning, från Umeå i norr till Lund i söder, tillsammans ska kunna identifiera och utveckla tillväxtbolag med nya lösningar som kan bidra till den omställning näringslivet behöver.
- Det behövs innovation och nya företag som gör saker på ett annat sätt än det vi har gjort innan. Man kan tänka kring nya affärsmodeller, eller att gå ifrån de traditionella behandlingarna i de våta processerna, rent tekniska utmaningar som kanske kan lösas med nya produktionstekniker, robotisering och AI. Men kanske också att göra kundupplevelsen på ett annat sätt. Vi kanske inte kommer äga alla våra produkter i framtiden utan att kunden upplever att de avstår något. Jag tror få upplever att det blev försämrat med streamingtjänsten kontra en dvd som man ägde förut. Det skulle kunna vara en lösning för vår bransch också,” säger Cecilia Tall, generalsekreterare vid TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag i NEST:S pressmeddelande.
I NEST får de entreprenörer som deltar tillgång till ett branschöverskridande nätverk och nischkunskap. Det är ett kostnadsfritt, intensivt program som hoppas ge deltagarna en katapulteffekt så att de snabbare och till lägre risk kan lansera och kommersialisera sin produkt eller tjänst.
De entreprenörer som antas till NEST får affärsutveckling och deltar i boot camps som gästas av branschexperter och forskare. Programmet avslutas med ett pitchevent där vinnarna kan ta sig vidare in i en inkubationsprocess med fortsatt stöd från samtliga inkubatorer, möjlighet till verifieringsbidrag på upp till 300 000 kr och chans att vinna ett stipendium från TEKO.
Så här säger aktörerna bakom NEST i pressmeddelandet inför starten:
“Den största utmaningen för lösningar av innovativ karaktär som utvecklas för att ställa om till en hållbar textil- och modeindustri är att bolagsorganisationen kräver korsindustriell kompetens. Avsikten med NEST är att möjliggöra detta genom att sammanföra spetskompetens från flera industrier såsom teknologiska plattformar, kulturnäringar samt retail och energiförsörjning. Jag ser med stor förväntan fram emot att för startups med lovande affärsidéer tillsammans med våra partners åstadkomma avgörande skillnad för såväl planet och människa genom affärsutveckling,” säger programansvarig Simon Hjelte, affärsutvecklare på Borås INK.
"Vi har stor förväntan på effekten av att kunna erbjuda spetskompetens inom affärsutveckling från fyra innovationsstödjande aktörer för att hjälpa till att lösa de hållbarhetsutmaningarna textil- & modeindustrin står inför. På det sättet kan vi bättre anpassa stödet utifrån företagens behov och skapa ett mer effektivt affärsstöd.", Oskar Riby, affärsutvecklare eXpression Umeå.
”Trotsutmaningarna som branschen står inför ser vi på Sting ser hur det bubblar av ny, innovativ teknologi och entreprenörer som verkligen vill göra skillnad. Vi har hjälpt svenska klimatinnovationer nå ut i världen under 20 år. Nu ser vi fram emot att kroka arm med Borås INK, eXpression Umeå och xPlot för att hjälpa entreprenörer över hela landet omvandla sina innovationer till internationella tillväxtföretag.” Pär Hedberg, VD på Sting.
“Det känns otroligt positivt för oss på xPlot att tillsammans med de andra aktörerna i NEST erbjuda entreprenörer ett snabbspår till hela Sveriges samlade kompetens och nätverk inom mode och textil. Modeindustrin har en komplex och lång värdekedja där vi behöver blanda traditionellt vetande och ny spetskunskap i områden som materialforskning, industri 5.0, framtidens handel, hållbara affärsmodeller och cirkulära materialflöden. Vi har lång erfarenhet av accelerations-och crossinnovationprocesser inom kreativa näringar och ser NEST som en fantastisk möjlighet för entreprenörer att snabbt utveckla sin affärsidé oavsett var de befinner sig i värdekedjan,” Lars Mattiasson, VD på xPlot.