Sydafrikanskt intresse för Hedda-gymnasiet

Ndumiso Nkosingiphile Mpanza håller på med sittexamensarbete i utbildning på universitetet i Pretoria. I sin rapport ska hanjämföra det sydafrikanska utbildningssystemet med det svenska för att hitta nyavägar för sydafrikans utbildning. Därför är han med i uppstarten av gymnasieskolanHedda Andersson.
‑ Jag ska observera hur skolan är i Europa för att sehur detta kan användas i afrikansk kontext utan att glömma vad som är viktigtför oss. I Sydafrika har vi bland annat stora disciplinproblem som jag hoppasse en lösning på.
Har du hittat någotatt ta med i ditt arbete?
‑ Faktiskt väldigt mycket. Jag skriver fortfarande ochkan inte säga vad som kommer med - men jag vet att innehållet kommer att varakontroversiellt i Sydafrika. Jag tror att innehållet kommer att väcka mångafrågor, men resultatet är inte offentligt än.
Orsaken till att det är just i Lund som NdumisoNkosingiphile Mpanza studerar är att han för fem år sedan var utbytesstudent påSpyken.
‑ Det svenska utbildningssystemet fångade minuppmärksamhet. En orsak är att man här undervisar eleverna på deras modersmål –medan man i Sydafrika ofta talar engelska. Det gör att man måste kämpa med bådespråk och innehåll. En annan är att lärarna i Sverige använder pedagogik ochmetoder som är relevanta i den egna kontexten och strävar inte efter attkopiera andra länders system rätt av. Jag älskade sättet som lärarna hölllektioner – de gav plattformar för eleverna att interagera och undervisningenvar centrerad kring lärande, inte kring en lärare som står och pratar.
Nu har Ndumiso Nkosingiphile Mpanza alltså varit med ochobserverat uppstarten av Hedda Andersson-gymnasiet.
‑ På Hedda har jag sett något fantastiskt! Mångautbildningar i demokratiska länder sägs vara demokratiska men är det inte. Men härger rektorn Malin Dahlgren alla en plattform, lyssnar till allas åsikter ochintegrerar sedan allas idéer till något fantastisk. Jag har tagit till migsättet som man samarbetar här och menar att det bland annat ger mer engageradelärare.
Två saker som Ndumiso tittat extra på är Active learningclassroom (En ALC-lärosal främjar studentsamarbete i grupper genom möblering ochteknik) och skolans entreprenörsprofil.
‑ Det var första gången som jag såg ett klassrum föractive learning i verkligheten och det var väldigt intressant. Klassrummen ärtill och med ljudtäta – det skulle göra stor skillnad i Sydafrika! När jag serden svenska läroplanen där ämnen som juridik, entreprenörskap, teknik och mattepå hög nivå ingår känner jag mig bedrövad för den sydafrikanska utbildningen sominte på samma sätt gör eleverna förberedda inför universitetet. Heddas fokus påekonomi, teknik och entreprenörskap gör eleverna förberedda för det 21:aårhundradet – inte bara i Sverige utan även internationellt. Hedda är enfantastisk skola!
Läs mer:
Intervjumed utbildningsdirektör Stefan Norrestam och Heddas rektor Malin Dahlgren.