Hur kan DPP påverka den kulturella och kreativa branschen?

IN ENGLISH BELOW
Ett trettiotal aktörer från textil- och modebranschen, tillverkningsindustrin och konst- och hantverksområdet samt forskare från olika discipliner samlades i Future by Lunds lokaler för att diskutera hur kommande regleringar och satsningar inom textilområdet tillsammans med innovationer kring hållbar tillverkning kan påverka inom textil, mode och hantverk. Deltagarnas arbete sammanställs sedan inom ekip och ger input till kommande policyrekommendationer för EU för innovationer inom kulturella och kreativa näringar (KKN)*. Lunds universitet leder arbetet och Future by Lund är en av 18 aktörer i hela Europa. Workshopen leddes av Birgitta Persson och Katarina Scott.
*(vi använder här KKN men ser det som i stort sett synonymt till Kulturella och Kreativa Sektorer, KKS, och Kulturella och Kreativa Branscher, KKB).
- Arbetet idag innebär att vi som grupp tittar på nya idéer, strategiska insatser och undersöker nya konstellationer, säger Katarina Scott. Med hjälp av det konkreta kan vi ge feedback till policygruppen.
Lunds universitet och Future by Lund har arbetet fram en metodik där bland annat OECD/OPSI:s diamantmodell som kategoriserar innovationer ingår tillsammans med Future by Lunds Zonmodell som förklarar vilken sorts mellanrumsarbete som utförs. I detta paket ingår också en kanvas med en metod för hur man kan diskutera fram möjliga innovationsportföljer. (Läs mer om Future by Lund metod)

MCRS (Multicirkulär och hållbar tillverkningsindustri) är ett projekt som bland annat undersöker hur införandet av DPP (Digital Product Passport) kan möjliggöra en cirkulär och hållbar tillverkningsindustri. DPP är en produkts digitala tvilling, och genom att produkter förses med DPP kommer transparensen att öka. På så vis kan material, produktion, logistik, äkthetsintyg, möjlighet att reparera och att återvinna samt koppling till designers och konstnärer bli tydligare för konsumenterna, vilket antas öka hållbarheten för produkter.
- Workshopen är ett tillfälle för ekip och MCRS att dyka ner i mikroproduktion och se hur vi kan skapa modeller för framtiden, berättar Lars Mattiasson, projektledare för MCRS. Vi kan se införandet av DPP som stöd för hantverksområdet, som en möjliggörare för en helt ny tillverkningsindustri och som startskottet för många nya hållbara affärsmodeller. Vi ser att mycket nytt kommer att hända i fråga om transparens och verifiering men också att det ger helt nya möjligheter som till exempel genom en ökad storytelling.
Deltagarna såg DPP som en möjliggöraren för att lyfta hantverk och utveckla till exempel textilindustrin till en mer hållbar nivå genom att samla den data som inte finns idag. Flera personer i gruppen lyfte fram hur viktigt det är med plattformar som kan förena det som ingår i DPP. De konstaterade att det redan finns de som arbetar med liknande information men att de sällan är ihopkopplade. Plattformen skulle kunna bli möjlig genom förstärkt finansiering och skulle kunna leverera en hållbar standard som bas för att inte sätta för mycket press på konsumenterna. Det här hänger också ihop med vikten av att skapa ett förtroende för hela värdekedjan, från producent till konsument och för alla steg däremellan.
- En viktig fråga är vilken typ av information som kunderna behöver få tillgång till, säger Anna Keiser Lagesson, Tailorstore. Vad kan producenten ge för information utan att röja affärshemligheter men samtidigt ge den transparens som krävs för att kontrollera att EUs regelverk följs? Vi måste göra informationen tillgänglig för alla i samtliga led och så att alla både förstår och litar på den. En viktig funktion är också att möjliggöra så att konsumenterna kan lägga till egen information.

En grupp presenterade möjligheterna att producera plagg genom 3D-printing för att decentralisera produktionen och göra det möjligt för fler att arbeta i mindre skala.
- Det här kan minska överproduktionen inom textilindustrin, menar Rebecca Josefsson, Swedish Textile. Vi pratade om att blockkedjeteknik kan möjliggöra kommunikation mellan lokala produktionshubbar och skapa ökad transparens i värdekedjan. Att producera textil med hög spårbarhet är fullt möjligt med dagens teknik, men vi behöver den maskinella infrastrukturen för att kunna tillverka garn av olika fibrer lokalt i Sverige. Med en snabbfotad och lokal produktion skulle en fiberhub kunna producera garn som sedan skickas vidare till mindre, lokala tillverkare.
För att detta ska kunna genomföras behövs finansiering och en ny infrastruktur.
- Det som kan bli riktigt nytt är gränssnittet mellan de olika delarna, från garnet till stickmaskinen och butiken till försäljningsplattformen, tycker Charlotte Lorentz Hjorth, Future by Lund. Det här kopplas till en produktion där AI används och kan möjliggöra en ny användning av fibrer, som frystorkad ull i 3D-produktion.
En aspekt på DPP är att utforska potentialen att återanvända material och göra nytt material av överblivna resurser. En grupp döpte också om avfallet till ”oälskat material” (Unloved material) för att markera att det är en resurs.
- Att faktiskt ha produktpasset skulle kunna höja värdet på det som nu ses som sopor, menar Christian Svensson, hemslöjdskonsulent på Hemslöjden i Skåne. Med produktpass blir det lättare att sortera, hitta, ge bort, älska det och att se till att det återanvänds.
Med en förändrad tillverkningsindustri kommer det förstås också att bli utrymme för nya lösningar och innovationer. Därför lyfte en grupp också vikten av att skala innovationer och göra affärer av dem.
- Vi måste diskutera affärsmodellen från början, säger Marie Löwegren, Ekonomihögskolan. Det är extra viktigt att betona det när det gäller kultursektorn, för det glöms ofta bort. Vi behöver implementera mer ekonomiskt tänkande inom sektorn vilket också kan skapa mer oberoende.
I en av grupperna diskuterades en idé som man kallade ”on demand rapid prototyping” som en underkategori till DPP. Den underliggande idén är att driva innovation och arbete med förändring genom små serier av prototyper. Det här skulle kunna göras genom att ständigt föreslå nya lösningar, nya idéer och att använda både SME (små och medelstora företag) och industrin som laboratorium för förändring. Det viktiga är då att använda verksamheter med en snabb process, där det finns kunskap, kompetens och färdigheter.
- Vi ser många fördelar med idén, som till exempel en diversifiering av produktvarumärken vilket innebär att vi får fler företag, jobb, mer kundanpassade produkter för konsumenter men också ett mer resurseffektivt system, berättar Peter Kisch, Future by Lund. Frågan är också vilka innovationsstöd som skulle kunna hjälpa oss. Den ena kan vara kollektiv användning av produktionsinfrastruktur för att testa, ett annat sätt är crowdfunding-system för innovativa åtgärder och det tredje att utveckla prosumentsamhällen (en prosument är samtidigt både producent och konsument, allt vanligare till exempel på elmarknaden) vilket också kan driva på utvecklingen.
Under workshopen producerades ett rikt material genom att grupperna gick igenom stegen på den kanvas som används inom LIEPT-modellen. Materialet kommer att analyseras och ett underlag för rekommendationer för policyer kommer att tas fram.

How Can DPP Impact the Cultural and Creative Industries?
At the end of March, a Policy Assessment Workshop – Sustainable Manufacturing and DPP in Textile, Fashion and Crafts was held in Lund. The workshop was grounded in work around ecodesign, resilient, circular, and sustainable manufacturing and was carried out within the framework of ekip - an initiative in which a group of industry actors contributes to the EU’s forthcoming policies for innovation in the Cultural and Creative Sectors and Industries (CCSI).
Around thirty participants from the textile and fashion sectors, the manufacturing industry, the arts and crafts field, and researchers from various disciplines gathered at the offices of Future by Lund to explore how upcoming regulations and investments in the textile field — together with innovations in sustainable manufacturing—could shape the future of textiles, fashion, and crafts. The outcomes from the workshop are compiled within ekip and will contribute to future EU policy recommendations for innovation in the Cultural and Creative Sectors and Industries (CCSI). Lund University leads the work, with Future by Lund as one of 18 actors across Europe. The workshop was facilitated by Birgitta Persson and Katarina Scott.
Katarina Scott says:
“Right now, we have the opportunity to share our perspective on emerging possibilities by jointly exploring new ideas, strategic efforts, and novel constellations. We then provide feedback to the policy group.”
Lund University and Future by Lund have developed a methodology that includes OECD/OPSI’s innovation diamond model, used to categorize innovation types, and Future by Lund’s Zone Model, which illustrates the kinds of interstitial (in-between) work being done. This toolkit also includes a canvas for collaboratively mapping potential innovation portfolios.
MCRS (Multicircular and Sustainable Manufacturing Industry) is a project exploring how the introduction of DPP (Digital Product Passport) can enable a circular and sustainable manufacturing system. DPP acts as a digital twin of the product. By equipping products with a DPP, transparency is expected to increase—making information about materials, production, logistics, certificates of authenticity, reparability, recyclability, and connections to designers and artists more visible to consumers. This transparency is anticipated to enhance product sustainability. Lars Mattiasson, project manager for MCRS sees an opportunity in the workshop.
“The workshop is a chance for ekip and MCRS to dive into microproduction and explore future-ready models. We can view DPP as a support mechanism for the craft sector, an enabler of a new kind of manufacturing industry, and a launchpad for many new sustainable business models. We see big changes coming in terms of transparency and verification — but also in the realm of storytelling.”
Participants viewed DPP as an enabler to elevate craftsmanship and develop the textile industry into a more sustainable sector by consolidating data that is currently lacking. Several people emphasized the need for platforms that integrate the elements DPP entails. While some players already work with such data, it's rarely interconnected. A centralized platform—made possible with strengthened funding—could deliver a sustainable standard, relieving some of the pressure on consumers. This also ties into the importance of building trust throughout the value chain, from producer to consumer and all steps in between. Anna Keiser Lagesson from Tailstore was one of the participants:
“A key question is what kind of information customers need access to. What can the producer disclose without revealing trade secrets, while still ensuring the transparency needed to meet EU regulations? The information must be accessible across all stages, easily understood, and trusted by everyone. Another important feature is enabling consumers to add their own data.”
One group presented opportunities for producing garments through 3D printing, with the goal of decentralizing production and enabling small-scale manufacturing. Rebecca Josefsson from Swedish Textile was in the group:
“This could reduce overproduction in the textile industry. We discussed how blockchain technology could allow communication between local production hubs and create increased transparency throughout the value chain. High-traceability textile production is absolutely possible with today’s technology, but we need the right machine infrastructure to produce yarn from various fibers locally in Sweden. With agile and local production, a fiber hub could manufacture yarn and distribute it to smaller local producers.”
To make this vision a reality, both financing and new infrastructure are needed. Charlotte Lorentz Hjorth says:
“What could truly be new is the interface between the various components—from yarn to knitting machine, from store to sales platform. This connects to a production model where AI is used and could enable new uses for fibers, such as freeze-dried wool in 3D production.”
One key aspect of DPP is its potential to reuse materials and transform leftover resources into new materials. One group even renamed waste as “unloved materials” to emphasize its potential as a resource. Christian Svensson from Hemslöjden i Skåne explains:
“Having a product passport could increase the value of what is now seen as garbage, says - With a product passport, sorting, redistributing, reimagining, and reusing materials becomes easier—it makes them lovable.”
A shifting manufacturing landscape will naturally open the door for new solutions and innovations. One group highlighted the importance of scaling innovations and transforming them into viable business ventures. Marie Löwegren from the School of Economics and Management says:
“We need to discuss the business model from the very beginning. That’s especially important in the cultural sector, where this is often overlooked. More financial thinking within the sector could also lead to greater independence.“
One group discussed a concept they called “on-demand rapid prototyping”, a subcategory of DPP. The core idea is to drive innovation and foster change through small series of prototypes. This could involve constantly testing new ideas and solutions—using both SMEs and industry players as living labs for transformation. The crucial factor here is to work with organizations that have fast processes and strong in-house knowledge and capabilities. Peter Kisch from Future by Lund explains:
“We see a lot of benefits with this idea—like diversifying product brands, which means more companies, more jobs, more customized products for consumers, and a more resource-efficient system overall. The question now is which innovation supports could help us. One might be collective use of production infrastructure for testing; another could be crowdfunding systems for innovative efforts. A third might be the development of prosumer communities—where people are both producers and consumers, something we already see emerging in, for example, the energy market.”
During the workshop, participants produced rich and detailed content as they worked through the stages of the canvas used in the LIEPT model. This material will now be analyzed and serve as the basis for policy recommendations to be developed.