Business, trade & Industry

Veberod.nu sprider demokrati och samarbete

Caroline Wendt
July 26, 2017

Två mil öster om Lund ligger tätorten Veberöd med ungefär 5 000 invånare. Sedan några år tillbaka är hemsidan Veberod.nu ett nav för byns utveckling med 25 000 unika besökare varje månad. Hemsidan innebär mer samarbete mellan företagen, mer inflytande för invånarna och framförallt en riktigt stark bygemenskap. - Vi ser Veberöd som ett stort företag med anställda och olika funktioner, säger Jan Malmgren som jobbar med byutveckling genom hemsidan.

Historien om Veberod.nu började 2008 när Jan Malmgrens då 11-årige son Tim ville tjäna pengar.  Han startade då hemsidan. Responsen var överväldigande – det blev snart 400 000 klick i månaden. Under några år levde man vidare med hjälp av skolelever, men plötsligt var det få elever som ville vara med.  2015 startade Jan Malmgren därför Byutveckling AB för att ta hand om hemsidan, som nu drivs av honom tillsammans med två timanställda ungdomsreportrar, sonen Tim och en annonsförsäljare. Det är annonserna från de 140 lokala företagen som ger den ekonomiska grunden.

‑­ Veberod.nu betyder jättemycket, säger June Ljungqvist som arbetar på Lunds kommuns Medborgarcenter i byn. Det är den enda samlingsplatsen vi har där det finns information om hela byn. Här finns alla goda krafter och här kan man få veta vad som händer.

På hemsidan finns information från kommunen, polisen, företagarföreningen, byaråd och föreningsalliansen tillsammans med de reportage som ungdomsreportrarna skriver om byn och invånarna. Det är även marknadsplats för handel och tjänster. Sedan någon månad tillbaka har man också en Veberödsapp.

- Vi har blivit en neutral positiv plats, menar Jan Malmgren. Alla samarbetar och är inte längre så mycket konkurrenter. Flera företag har också hittat nya samarbeten via vår hemsida eller våra nätverksmöten.

Utöver hemsida, app och sociala medier har Veberod.nu en verklig anslagstavla på Coop mitt i byn. På så vis når man även de som inte använder sig av internet. Veberod.nu har inte bara inneburit att medborgarna får information – det har också blivit en möjlighet för medborgarna att påverka.

-Vi frågade byborna vad de ville ha för företag i byn, berättar Jan Malmgren. Överst kom ett Apoteket. Då bestämde vi oss för att samla namnunderskrifter. Redan efter tre dagar ringde en person som vill starta och nu, ett antal månader senare, finns ett Apotek

Veberöd tillhör Lunds kommun men det är drygt två mil till Lunds centrum. För att sammankoppla byn med Lunds politiker har Veberod.nu bjudit in politikerna till ett möte. Vebrod.nu samlar in bybornas frågor till politikerna och kommer sedan att göra en sammanställning.

Snabbt har Veberod.nu alltså blivit något mycket mer än en marknads- och informationsplattform.

- Vi utvecklar byn genom att titta på byns profilering, image och styrkor och marknadsför det sedan utåt. Vad vi har här är natur, god mat och lugn och ro. Vi ser Veberöd som ett stort företag med anställda och olika funktioner. Det gäller att korrelera alla pusselbitar och få igång hela byn.

En styrka i Veberöd är bykänslan. Kärleken till byn har nog alltid funnits, men Veberod.nu har ökat gemenskapen.

-Visst har vi en stark bykänsla, menar Jan Malmgren. Det är basala funktioner som skapar bykänsla, och det kan vara en känsla av ”vi mot dem”. Byar som blir isolerade får klara sig själva och måste nätverka för att det ska bli något.

Våren 2016 startade projektet Barcamper en resa i Skåne på jakt efter människor med kreativa idéer. Teamet gjorde ett stopp i Veberöd, och responsen var överväldigande.

‑ Veberöd var vårt mest besökta stopp, berättar Lars Mattiasson, projektledare för Barcamper och med mångårig erfarenhet av idé- och affärsutveckling. Det lokala engagemanget och nätverket som finns i Veberöd gör det möjligt att upptäcka idéer och sedan att vidareutveckla idéerna. Engagemang ger kvalitet och närheten mellan folk skapar energi som utvecklar idéer.

Att jobba med att sammanfoga och marknadsföra en by är på många sätt en ny erfarenhet och Veberod.nu har fått skapa sina egna vägar att gå. Nyligen startade man en liknande plattform i Södra Sandby.

-Det här är i sin linda med byutveckling och vi skapar kunskap hur man gör det, menar Jan Malmgren. Det är stor skillnad mellan näringslivsutveckling i byar jämfört med städer. I en stad lockar man pris eller servicenivån. I en by är det viktigare att man vet att man litar på företagen.

Related videos to category:
Business, trade & Industry
Tags
No items found.
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar