GDPR har medfört ett nytt sätt att kommunicera

Maria Rickardsson har arbetat med e-handel och digital kommunikation i eget bolag i cirka 10 år. Maria har också arbetat som coach i en e-handelsinkubator i Helsingborg och undervisat entreprenörer i samma ämne i The Creative Tour i Lund.
- Känslan våren 2018 var att alla hade panik, specielltinom e-handeln, menar Maria. I inkubatorn i Helsingborg fanns många tidigaföretag som börjat få volymer och många var oroliga för GDPR.
Marias åsikt är att det inte finns så stor orsak till oro.
- Egentligen är det inte så stor skillnad mot tidigare. Rätt hanterat är GDPR en strategisk fördel.
Här är MariaRickardssons GDPR-råd till SME och startups:
Var inte så rädd för GDPR! Det ären lagstiftning för kundens trygghet som kan stärka företagets och kundens relation och förtroende. Rätt hanterat är GDPR en strategisk fördel. Egentligen är det enklare för en startup att leva upp till GDPR än för företag som fanns innan lagen trädde i kraft, för då kan man bygga rätt rutiner redan från början.
Ha koll på systemen. Det är viktigt att man som företagare dokumenterar sina system och funderar över vilka fakta som skickas mellan dem. Det är ofta fler system än man tror.
Lär dig vad du vill använda. Fundera över vilken information du behöver få in av kunderna. Tidigare fanns en tendens att lägga till några extra fält med kundinformation, nu måste man fundera om det finns affärsvärde i den information man samlar in.
Ge kundupplevelse i allt - även i laggränssnittet! Man ska vara tydlig mot kunden om vilken information man samlar och hur den används – men hitta rätt sätt att informera kunderna. Dagarna innan GDPR trädde i kraft svämmade mångas mejlboxar över av meddelanden om GDPR, vilket gav en dålig kundupplevelse för många. Självklart ska man tala om för sina kunder att man har koll på uppgifterna, men det ska inte gå ut över tilliten.
Använd verktyg så att du blir hittad snarare än måste samla. Bra sätt att marknadsföra sig är genom att arbeta med till exempel sökoptimering och annonsering. Det gäller att vara lite mer kreativ och hitta nya personer på ett ärligt och välförtjänat sätt. Tänk efter vilka problem du kan lösa för kunden.
Kan rättas till. Det är en missuppfattning att man får stora böter om man gör minsta lilla fel. Har man gjort fel kommer man först att informeras om att man gör fel och få en möjlighet att rätta till det. Det är inte heller de små företagen som är det största målet för GDPR.
Inte alla uppgifter. En annan missuppfattning är att man måste kunna ta bort alla kunduppgifter om en kund önskar det. Bokföringslagen gäller fortfarande och därför kan man inte ta bort de uppgifter som behövs för bokföringen. Däremot är det viktigt att veta hur man tar bort en kund från till exempel nyhetsbrev.