Karl McFaul vill skapa en ”Happy Future”

Karl McFaul har nyligen presenterat sitt arbete med ettplatsvarumärke för Lund för kommunstyrelsens arbetsutskott. Arbetet går ut påatt staden ska bli attraktiv och relevant för talang och kapital i det 21:aårhundradets ekonomi, en ekonomi som definieras av digitalisering, globalisering,mobilitet och medborgardriven utveckling. En stad behöver duktig arbetskraftoch framgångsrika företag, både för att utvecklas och för att skapaskatteunderlag för stadens grundläggande gemensamma välfärd.
Lund placerar sig ofta bra i mätningar av livskvalitet. Itidningen Fokus rankingav bästa kommuner att bo i hamnade Lund på fjärde plats i Sverige 2017. I Financial Times rapport utsågsLund som bästa staden i Europa i kategorin Connectivity, ettsamlingsbegrepp som inkluderar tillgång till internet och närhet tillflygplatser och hamnar.
‑ Det finns många positiva saker med Lund men man fårinte glömma att många av Lunds paradgrenar närmast hamnar på utgiftssidan,menar Karl McFaul. Lund är bra för barn och unga, studenter, familjer ochäldre. Att investera i platsinnovation och platsmarknadsföring är att skapabåde bättre förutsättningar lokalt och relationer globalt, vilket ger oss ettvitalt näringsliv så att vi får råd med vår standard.
Karl McFaul målar upp en bild med 455 världsstäder, 3 000storstäder och 2,7 miljoner småstäder – och det är ju inte svårt att räkna ut ivilken grupp Lund placerar sig. Konkurrensen om framtidens talang ocharbetskraft är alltså stor.
‑ Det finns några miljoner städer i världen som är iLunds skala. Ändå kan vi erbjuda en tämligen unik plats. Staden är tillräckligtliten för att greppa och det går att arbeta snabbt med transformation. Lund ären utmärkt plats att testa saker. Här kan man snabbt lära känna ekosystemet förinnovation och de människor som finns i det. Det är lätt att navigera i vadplatsen har att erbjuda och man kan snabbt bygga sin framtid. Här får man varaoriginal.
För att komma fram till vad som är viktigt för att förbättrastaden Lund har Karl McFaul och hans kollegor gjort många intervjuer med folksom i bor i Lund eller känner till Lund väl.
‑ Intervjuerna visade att det är viktigt att platsenhar en puls och att den kan vara en attraktiv mötesplats för humankapital. Lundhar ett tekniskt humankapital i världsklass men det som har försvunnit desenaste tjugo åren är kulturlivet. Vi behöver ett uteliv där man inte måste gåhem klockan elva. De som ska försörja oss åker till platser där de kan sittatill tre på morgonen i ett makerspace och göra smarta lösningar. Lund behöverbli en 24-timmarsstad. Det är bara att se på gymmen, där du numera har accessdygnet runt och det visar att det finns en efterfrågan på verksamhet under 24timmar. Var är motsvarande platser för live-musik, för LAN och förhjärngymnastik? Det finns ett tryck på att ha så kallade ”meetups” ochinternationella events men det är svårt att hitta vettiga lokaler.
Karl McFaul anser att det är speciellt viktigt för Lund att görasig attraktiv för de unga som precis ska etablera sig och finnas länge påarbetsmarknaden. Karl menar att den nya generationen är påverkad av teknologinsutveckling.
‑ Vi har fått en uppkopplad värld med masskommunikationoch masskollaboration där många kan samverka. Civilsamhället får en starkareroll. Den nya generationen blir agendasättare eftersom de har sådant inflytandebåde kommunikativt och kreativt. Vi behöver skapa miljöer som skapar en pulssom gör platsen attraktiv.
I det koncept som Karl och kollegorna arbetat fram låter man”The Happy Future City” bli ett helhetsbegrepp för de olika delar som utformatsi en metod för varumärkets implementering när det gäller vision, mission,positionering, kompetens, kultur, relationer, utformning av offentliga miljöer,infrastruktur, aktiviteter med mera som Lund behöver kunna erbjuda morgondagenstalang. I konceptet tänker man sig bland annat arbeta med Lund utifrån FN:s 17globala mål för hållbar utveckling.
‑ Vi skapar också ett nytt index för att kunna mäta vaden s k ”Happy Future City” är. Är staden verkligen ”happy”? Med vårt index kanvi jämföra och hjälpas åt tillsammans med andra städer kring aktiviteter ochlösningar för en bättre värld. Med den mix av internationellt ledandefaciliteter för lärande, forskning, företagande och innovation som Lund har påen relativt liten yta ser vi hur man kan erbjuda staden som testbädd, som livinglab, som co-creation space och som en framtidstad där man kan vara med ochutveckla men också uppleva en happy future.
Vad är då slutsatsen?
‑ Vår slutsats är att Lund behöver revitalisera sig som kulturstad ochentreprenörsstad och att Lund jämfört med andra platser harexceptionellt goda förutsättningar att kunna leverera de tre saker videfinierat som Lunds värdeerbjudande: ”connecting the world – sharing value –co-creating future”. Nu är det dags att omsätta strategi i handling, avslutarKarl McFaul.