Nya rektorn bygger för framtiden

Hösten 2018 startar Lunds nya gymnasieskola Hedda Anderssonverksamheten med upp till 180 elever och en personalstyrka på 19 personer. Närskolan står helt färdig 2023 kommer det att finnas plats för drygt 2 000elever. Här ska eleverna utbildas på de nationella studieförberedandeprogrammen men också till entreprenörer vilket innebär att de kan driva sinaidéer vidare, både för att starta företag och annan verksamhet men också föratt kunna förändra samhället redan innan de tar studenten. För att förverkligadetta kliver man också in i ett innovationsprojekt kring ungt entreprenörskapoch testbäddar för unga tillsammans med Future By Lund.
‑ Inför hösten har vi en tydlig vision om attungdomarna som kommer hit ska kunna bli delaktiga i samhällsutvecklingen viasin skolgång, säger Malin Dahlgren. Vi ska stärka dem, ge kunskap och ge dem deverktyg de behöver för att de ska kunna vara med och lösa framtidens utmaningarredan nu.
Till att början med finns sex klasser, tre vardera inomekonomi- och teknikprogrammen. Tanken är att eleverna även ska arbeta överprogrammens gränser.
‑ Programmen och eleverna har olika styrkor ochtillsammans kan de hitta något nytt. Det är skolans uppgift att vi lär oss attarbeta tillsammans.
Första terminen kommer entreprenörsprofilen att märkas genomvärdegrundsarbete, projektledarutbildning och ett ämnesövergripande störreprojekt innan det från andra till fjärde terminen är dags för kurser i ungtföretagande och entreprenörskap. Riktigt vad som kommer att hända i årskurs treär inte klart.
‑ Eleverna får vara med och påverka vad som ska hända itrean. Vi får diskutera vilka valbara kurser vi ska ha och jag hoppas att detger möjlighet till inslag som kan väljas av båda programmen. Dessutom skaeleverna göra sina gymnasiearbeten och arbeten som görs på Hedda ska haspeciell karaktär – de ska inte göras av ensamma elever och de ska inte bliskrivbordsprojekt utan vara riktade mot externa intressenter och verkliga behovi samhället.

Inställningen att elever och personal ska vara med och skapautbildningen är viktig för Malin Dahlgren. Lärarna tar tillsammans ett beslutom vilka samarbetspartners skolan kommer att ha. Både lärare och elever kommersedan att starta terminen genom att arbeta med att hitta en gemensam värdegrundoch att lära sig entreprenöriella processer.
‑ Vi ska också bygga interna samarbeten som gör atteleverna ska se sammanhangen redan nu och ge dem tydliga verktyg så att de kananvända dem medvetet. Jag tror mycket på sammanhang och på att äkta kunskapleder till nya sätt att agera. Vi måste skapa förutsättningar för det ochskolan måste vara en plats där man kan bidra.
I starten består skolmiljöerna av en lokal en trappa nerintill Svaneskolan. Skolan kommer sedan att växa bit för bit på skoltomten.Klassrummen kommer redan från början utformas för att främja högreelevaktivitet och så att man snabbt kan byta undervisningsmiljö för olikaaktiviteter. Ett rum kommer att inredas som ett makerspace med syftet attsamutnyttja utrustning och dela kunskaper. Platsen utrustas med modern teknik ochkreativt material för att ge möjlighet att ta ut de konstnärliga svängarna.

För att förbereda sig för terminens arbete reste Malin Dahlgrentill Giffoni Innovation Hub i Italien som arbetar med unga ientreprenörskonceptet Dream Team under Giffoni film festival. Under festivalen medverkadefyra unga från Lund tillsammans med coacher från Future By Lund. Gruppenarbetade med en utmaning som handlar om hur man skapar engagemang förinnovation och hållbarhet hos unga. Utmaningen kom från den svenskaRymdstyrelsen och genom att de unga fick arbeta med det aktuella problemet med plasti haven och andra vattenfrågor utvecklade man också en metod för hur man skaparengagemang hos unga.
‑ Det var intressant att komma till denna fantastiskaplats där man skapar så mycket med unga i fokus, menar Malin. Framför alltinspirerades jag av hur man skapade ett vi och ett gemensamt mål. Future by Lund bidrog med en plattform förgott samarbete genom sitt arbete med en värdegrund som gjorde att man när detbehövdes kunde gena förbi samarbetsproblem.
Malin Dahlgren träffade också andra som arbetar i skolan ochdeltog i rundabordssamtal med andra experter, inklusive representanter från detitalienska utbildningsministeriet. De tre dagarna ledde till många nya tankaroch idéer.
‑ Jag tänkte på om Lund skulle kunna vara värd för något somliknar Giffoni Experience. Kanske kan vi koppla på innovativa processer på dearrangemang som redan finns här, till exempel inom idrotten. Det vore kul omman kunde ha ungdomar i centrum, kanske som en Almedalsvecka för ungdomar i Lundeller en vetenskaplig festival där unga kan ta del av framtidsscenarier.Besöket i den lilla bergsbyn Giffoni öppnar vyer för framtiden och det fick migatt tänka att inget är omöjligt!
Bildtext, stora bilden: Nya Hedda Anderssonsgymnasiets rektor Malin Dahlgren villatt eleverna redan under gymnasiet ska ges möjlighet att använda sina kunskaperi verkligheten.