Under marken i Uppåkra, strax söder om Lund, döljs en fornlämning av ett av norra Europas största maktcentrum under järnåldern. I över 1100 år levde människor här, och hittills är endast en mycket liten del utgrävd. Här arrangerar Uppåkra Arkeologiska Center bland annat Uppåkradagarna och nästa års program kommer att finnas också digitalt. Digital teknik och arkeologi har på många sätt visat sig vara en riktigt bra kombination i allt från hur utgrävningar görs till att Uppåkra finns som skolmaterial genom Minecraft. Och i framtiden kanske besökarna möts av hologram och projektioner som gör järnåldern levande igen!
Under åkrarna i Uppåkra döljs en dramatisk historia. Här har människor levt i 1100 år och arkeologerna har hittat rester från en småskalig järnåldersbebyggelse från omkring 100-talet f.Kr. Med tiden växte området, och Uppåkra utgjorde sannolikt en imponerande syn i landskapet med långhus, verkstäder, ugnar, förråd och fähus utspridda över en yta som täckte minst 44 hektar. Uppåkra blev en av de största bosättningarna i norra Europa. Efter 1000-talet kom Lund att ta över Uppåkras roll som maktens center i regionen.
På Uppåkra Arkeologiska Center arbetar nio personer, och två av dem är arkeologerna Sofia Winge och Linda Spanier. De berättar om hur det sedan ungefär femton år tillbaka har det skett en digital revolution inom arkeologin vad gäller utgrävningar, till exempel genom ny och förbättrad teknik för dokumentation och nya analysmetoder ( DNA och e-DNA exempelvis). På senare år har digital teknik också blivit en allt viktigare del i hur man visar platser och samlingar.
- Under pandemin blev vi tvungna att prova något annat och arrangerade då digitala vendeltidsdagar*, berättar Linda Spanier. Det blev väldigt uppskattat, vi hade många tittare och samtidigt lärde vi oss mycket.
Pandemin tog slut men tanken på digitala sändningar levde kvar. Därför kommer nästa års Uppåkradagar arrangeras i ett digitalt format med fysiska kompletteringar på plats i Uppåkra - allt för att nå ut bredare.
- Vi har potential att locka många besökare, kunder, experter och forskare, säger Linda Spanier. Uppåkra är en fantastisk plats med en storhet som varade länge men som också har en koppling till andra platser, till exempel genom att vikingarnas resor. Det digitala är en bra metod för att göra det lättare att kommunicera över landsgränser.
Nästa års digitala Uppåkradagar innebär en sändning med förinspelat material från i år kombinerat med livesändningar av det som sker nästa år. Från årets evenemang finns bland annat en talkshow, gästerna Christer Fuglesang och landshövding Anneli Hultén samt material om hur människorna levde och verkade och vilka kläder de hade. Dessutom gjordes inspelningar med barnboksförfattaren Martin Widmark.
Digitaliseringen på Uppåkra arkeologiska center handlar inte enbart om Uppåkradagarna utan sedan två år tillbaka finns Uppåkra med i skolversionen av Minecraft. Snart finns en svensk version i Minecraft Education Edition (den nuvarande är på engelska) och därefter är förhoppningen att Uppåkra ska finnas med i så kallad Bedrock edition, det vill säga mer tillgänglig för en bredare allmänhet som vill prova på att spela. Minecraft kan beskrivas som ett spel där man själv kan skapa miljöer av färdiga byggblock.
- Vi genomförde ett forskningsprojekt med Malmö universitet och Uppåkraskolan om hur vi skulle kunna levandegöra platsen för många barn. Under projektet föreslogs Minecraft som ett bra sätt, berättar Sofia Winge som är ansvarig för projektet.
Så nu kan alltså skolbarn besöka digitala Uppåkra, träffa personalen och själva gräva och göra fynd.
- I spelet kan barnen visa fynden för mig, Linda och Uppåkras vetenskapliga råd som berättar vad det är, fortsätter Sofia Winge. Vissa fynd är triggerpoints som tar barnen tillbaka i tiden, och vi kan visa material från alla fem delar av järnåldern. Det är en häftig plats där man kan träna som en viking, brottas, skjuta med pil och båge men också bygga upp byggnader och helheten själv. Historien om Uppåkra kommer in i de uppdrag som barnen utför.
Digitalisering är också en viktig del av framtidsplanerna.
- Vi vill visualisera det som hände under våra fötter genom digitala hjälpmedel för att besökarna ska förstå storheten av Uppåkra och för att göra platsen mindre abstrakt, säger Sofia Winge.
Än så länge är det inte helt klart hur detta ska göras men möjligheterna är många.
- Vi har diskuterat projektioner för att visa området, säger Linda Spanier. Jag ser också en potential i att be AI bygga upp en tolkning av Uppåkra. Vi skulle kunna använda hologram, ljud och ljus så att man kan uppleva platsen med många sinnen.
För Uppåkra är det alltid viktigt att verksamheten sker på en tvärvetenskaplig grund och det är självklart att blanda in experter från många områden. Trots allt arbete med andra discipliner och ny teknik kommer ändå arbetet med spade och hacka i jorden alltid att vara centralt.
- Vi håller förstås fast vid att arkeologi är att gräva ut och en fysisk kontakt till platsen är viktig för att man ska uppleva det på riktigt. Sedan är det digitala förstås en mycket bra förstärkning, avslutar Sofia Winge.
Future by Lund arbetar med Uppåkra Arkeologiska Center med att skapa en innovationsportfölj med namnet ”Archaeology and Immersive tech”. Läs mer om vårt portföljarbete här.
Portföljerna gör oss spelbara för framtiden
*Vendeltiden är från ca år 550 eKr till år 800.