För fem år sedan började Dan Zethraeus drömma om att bygga en elväg – och snart kan den bli verklighet. Konsortiet Elväg syd utgår från Dans idé och arbetar för att få testa att ladda lokalbussar i Lund via en laddskena på vägbanan. I mars bestämmer Trafikverket om Elväg Syd ska få finansiering.
Trafikverket ser möjligheten att ladda elfordon via elvägar som en tänkbar dellösning för att göra Sveriges transporter fossilfria i framtiden. Redan nu är två testanläggningar igång och Trafikverket vill nu bredda kunskaperna genom att upphandla ytterligare två demonstrationsprojekt. I september 2018 fick Elväg syd, ett konsortium från Lund, besked att de är ett av tre förslag som går vidare till nästa fas av upphandlingen. Elväg Syd bygger på lundabolaget Elonroads koncept tillsammans med forskning från LTH, och idén gör det möjligt för olika elfordon att ladda batterierna även under färd.
– Det är jättekul och lite pirrigt, säger uppfinnaren Dan Zethraeus på Elonroad. Nu är det faktiskt ganska troligt att elvägen blir av.
Det var många ingredienser som gjorde att Dan Zethraeus för fem år sedan började fundera på möjligheten att ladda elfordon medan de kör.
– Upphovet var ett intresse för att köra med elbil men jag upplevde den korta körsträckan innan den måste laddas som ett problem. Jag är tekniskt intresserad och så dök en idé upp – inspirerad av bland annat snöslask på en vinterväg. Snöslasket gav mig insikten att det finns ett utrymme mitt på vägbanan där bilar inte kör så ofta och där man skulle kunna ha en laddskena med inbyggd elektronik.
Nu har konsortiet bestående av Lunds Tekniska Högskola LTH, Lunds kommun/Future by lund, Skånetrafiken, Kraftringen Energi AB, Elonroad AB, Solaris Sverige AB, Ramböll AB, Statens väg och transportforskningsinstitut VTI samt Innovation Skåne AB alltså fått beskedet att det blir ett stöd för att arbeta fram en detaljerad förstudie för ett demonstrationsprojekt. De tre projekten som tävlar om två platser är Konsortiet Västsvenska Elvägar som arbetar med tung trafik, Gotland Gpe Circuit AB – som projekterar en induktiv vägsträcka för kollektivtrafik nära Visby – och Innovation Skåne AB/Elväg syd som projekterar en konduktiv lösning för kollektivtrafik i Lund. Just nu ser det ut som att Getingevägen i Lund skulle kunna bli platsen där konsortiet börjar att testa en elväg för bussar.
Vilka är då fördelarna med Elväg Syds förslag?
– Vi har kortare sektioner än de andra och vi kan slå på strömmen enbart under fordonen. Därmed kan vi kontrollera varje meter av skenan medan de andra kontrollerar sektioner på till exempel 50 meter. Vår skena fungerar både för stillastående och körande fordon och kan läggas på vägen men kan också fräsas ner. Vi har också en betalningslösning klar som kan separera varje fordons ID.
Vad har ni kvar att arbeta på?
– Det finns mycket att göra inför trafikupphandlingen. Vi ska förstås förbättra produkten och utvecklar just nu parkeringsladdare för buss och med tiden också en nedfräsning av skenan i vägbanan. Vi tittar mycket på säkerheten och skenan kommer att vara upplyst på natten och kommer också att kunna förvarna när det kommer ett fordon. Vi ska också bygga en avtagare och där är vi öppna för samarbete. Dessutom letar vi ytterligare finansiering.
Det blir inte bara Elväg Syd som gynnas om projektet placeras i Lund. Det ger också möjligheter för en ny industri runt elvägar.
– Det behövs till exempel någon som tillverkar en avtagare för att få laddningen in i fordonet. Det behövs också en ombordladdare, vilket är en kraftigare batteriladdare till fordonet. Sedan krävs även företag för entreprenad, drift, underhåll, service och övervakning. Vi ser även en mjukvarudel som kan bli intressant om det blir många elvägar. Det finns en betallösning som vi utvecklat men det blir också möjligheter för andra typer av tjänster. En är att koppla ihop elvägen med självkörande fordon som då kan jobba dygnet runt, till exempel med att köra paket på nätterna och folk på dagarna. Allt kan styras med mjukvara som bland annat kommunicerar via vägen.
Från början såg Dan Zethraeus utrymmet där snösträngen finns enbart som en yta där fordon kan laddas. Med tiden har det alltså visat sig att skenan kan rymma så mycket mer än laddning.
– Min Moon pitch är ”Jag vill bygga ett nytt internet för transporter av människor och saker vilket drivs av grön och fossilfri el.” avslutar Dan Zethraeus.
Läs mer i Ny teknik.