Vill du förändra världen – då kanske tv-spel är något för dig? Filmen ”Gaming the real world” visar att spelen kan ge ökad möjligt för enskilda att påverka inom stadsplanering. I framtiden finns flera möjliga användningsområden för spelen – till exempel att behandla sjukdomar och att distribuera mat till avlägsna platser.
Under Skåne Innovation Week ordnade Future by Lund en filmvisning och ett seminarium på WTC i Lund. Då visades filmen ”Gaming the real world” av Mats Billberg Johansson, som tillsammans med Luckyday ligger bakom filmen.
I filmen beskrivs tre pilotprojekt med stadsplanering i Nepal, Stockholm och Kenya. Genom att låta medborgarna använda spel som Minecraft, Block’hood och City: Skyline lyckades man låta helt nya grupper komma till tals och skapa lösningar för sin egen närmiljö. Med spelens kraft fick man både fler engagerade människor och bra lösningar i stadsplaneringen.
‑ Idén till filmen började med att vi hörde att Minecraft och bolaget Mojang hade inlett ett samarbete med UN Habitat och det tyckte vi lät väldigt spännande, berättar Mats Billberg Johansson. Vad skulle en FN-organisation ha ett dataspel till? Det visade sig att dataspel har en mycket större inverkan på den riktiga världen än vi hade en aning om vid det tillfället.
När stadsplanerare, arkitekter och politiker bestämmer sig för att ta in mer av gaming i det dagliga arbetet kommer sannolikt mycket att förändras.
‑ Jag tror att symbiosen som skett mellan stadsplanerare och gamingvärlden bara är början, säger Mats Billberg Johansson. Nu börjar man addera andra delar som hållbarhet och utseende på städer. Kanske kommer konstnärsvärlden att ge sig in i detta och så skapar vi helt nya typer av städer.
Anna-Karin Stoltz Ehn från forskningsinstitutet Rise har i uppdrag att koordinera samverkan mellan de innovationsplattformar som finns i sex svenska städer. Hennes tankar om plattformarna går i linje med det som gaming kan tillföra.
‑ Innovationplattformarna behöver jobba med att få till ett förhållningssätt där fler människor och professioner vågar jobba mer tillsammans. Vi behöver skapa miljöer och kulturer av att vilja vara nyfiken, att testa och att våga bjuda in många mer människor att skapa tillsammans.
Det är inte bara själva spelen som kan förändra stadsplaneringen. Christian Wilke är arkitekt och jobbar med Brunnshögsprojektet för Lunds kommun. Under seminariet visade han en VR-modell av södra Brunnshög. VR-modellen togs ursprungligen fram till höstens kulturnatt och gjorde det då möjligt för flera hundra intresserade medborgare att se och föreställa sig hur en del av den nya stadsdelen kommer att se ut.
‑ Det är en stor möjlighet att kunna visa saker innan de har byggts, både för sig själv och andra, menar han. Sedan är det en stor utmaning hur man tar vara på responsen och att så många som möjlig kan få ge respons. Det gäller att göra det lättillgängligt och skoj.
Sara Kralmark är projektledare på affärsutvecklingsavdelning på Kraftringen Energi AB och jobbar med Brunnshögsprojektet. I projektet Brighter Brunnshög vill Kraftringen med hjälp av virtuell placemaking ge stadens invånare en relation till Brunnshög och skapa intresse för stadsdelen.
‑ Jag tror det är viktigt att skapa relationer mellan människor och platser i ett tidigt skede av stadsutvecklingen, säger hon. Det är viktigt för att människor ska känna sig inkluderade och få upp intresset för platsens förändring. Virtuell placemaking kan vara ett verktyg i denna process.
I filmen visas också hur man kan använda spel för att lösa problem med matdistribution i otillgängliga områden. Vad mer kan bli intressant att undersöka i framtiden?
‑ Det visar sig att mycket av den metodik och verktyg som finns inom gaming kan användas på många andra sätt, säger Mats Billberg Johansson. Utbildning förstås, men gamingvärlden gör också sina avtryck i behandlingen av sjukdomar och det är jättespännande.