”Vi ser möjligheten att Lund kan bli matvärldens Silicon Valley” – så säger Ida Svensson, förändringsledare inom framtidens mat på Tetra Pak. I Lund finns bland annat samarbetet Biotech Heights, där Tetra Pak och LTH verkar för att skapa ett centrum för forskning och innovation inom bioprocessteknologi. I detta ser Ida Svensson potentialen att förse världens växande befolkning med säker och god mat – kanske till och med genom att mata mikroorganismer med koldioxid!
Tetra Pak grundades i Lund 1951 och har gjort sig känd som en tillverkare av utrustning och material för förpackningar inom livsmedelsindustrin. Men det många inte vet är att Tetra Pak erbjuder expertis inom livsmedelsberedning, det vill säga i hur man lagar god mat i industriell skala.
- Vi säljer utrustning för att producera livsmedel men hjälper också kunderna att använda den och optimera den, berättar Ida Svensson. Det innebär också att vi ofta är med och utvecklar kundernas recept. Till exempel har det plantbaserade segmentet av drycker växt kraftigt under de senaste åren och väldigt många drycker har utvecklats hos oss. Och om du äter ost eller glass är det över 50 % chans globalt att den har passerat vår utrustning.
Sedan några år tillbaka satsar Tetra Pak på framtidens mat. Bakgrunden till detta är att jordens befolkning växer, samtidigt som den odlingsbara ytan sannolikt kommer att minska. För att detta ska gå ihop behöver maten produceras på nya sätt. Tetra Pak vill vara en viktig aktör för att få maten att räcka.
- Vi arbetar för säker och tillgänglig mat för alla samtidigt som vi vill bevara det goda – mat, människor och planeten. Då måste vi göra det annorlunda. Det handlar om att komplettera det vi har idag med nya sätt för att få fram mer mat. Det finns ny teknologi som är tio gånger mer effektiv för att ta fram protein än dagens metoder.
Hos Tetra Pak finns redan många tekniker, men de behöver kompletteras med fler.
- Just nu undersöker vi biomassfermentering och precisionsfermentering. När du ska göra dessa linjer så behöver du ett antal olika steg – och vi ser att vi redan har de flesta av stegen i vår portfölj.
De båda teknologierna använder mikroorganismer, genom precisionsfermentering ”programmerar” man mikroorganismen till att producera till exempel fett eller protein och med biomassfermentering odlar man den mikroorganism man vill ha i en bioreaktor.
- Vi ser att det plantbaserade segmentet växer, fortsätter Ida Svensson. Vi tror mycket på produkter med nya ingredienser från de här nya teknologierna och på hybridprodukter där vi till exempel skulle kunna ersätta 50 % av nötfärsen i en produkt med biomassa baserad på svampmycel och ändå ha samma smak och struktur – men få lägre klimatavtryck. Och genom precisionsfermentering går det att skapa protein för att berika till exempel havredryck med. I dag matas mikroorganismer i en bioreaktor med socker. I framtiden är det faktiskt högst realistiskt att vi kan mata dem med koldioxid.
Godkännandet av precisionsfermentering och biomassfermentering går snabbare i länder som Singapore och USA än i EU.
- Jag vet att det kommande danska ordförandeskapet i EU kommer att ha detta överst på sin agenda. Både företag och akademi behöver hjälpas åt för att snabba på detta. Men så klart kommer det fortfarande att göras enligt de regler som gör att den nya maten är lika säker som dagens för konsumenterna.
I Lund har Tetra Pak och LTH startat Biotech Heights som är ett centrum för att utveckla bioprocessteknik.
- Det är verkligen en möjlighet att hjälpas åt att sätta den här regionen på kartan. Vi ser att möjligheten finns att Lund skulle kunna bli matvärldens Silicon Valley. 40 % av Sveriges livsmedelsproduktion finns i Södra Sverige, här finns fyra universitet i närheten (med de danska inräknade) och vi har många större företag. Om man dessutom lägger till ESS och MAX IV med möjlighet till arbete i världsledande forskningsmiljöer har vi stora möjligheter och det måste vi utnyttja.
När framtidens mat ska skapas är smak och textur av högsta prioritet.
- Idag är det en trend att många vill äta mer vegetariskt och eller minska på köttet. Men om det inte smakar lika gott är det svårt att övertyga människor om den nya maten. I framtiden väntas det bli många nya produkter som attraherar en bredare population. Vi letar till exempel efter den riktigt goda veganska färskosten.
Vad längtar du själv efter att få smaka?
- Jag hoppas på fler köttanaloger som är riktigt bra. Jag har tre barn, och det är en utmaning att övertyga barn om vissa rätter. Vi behöver kunna erbjuda mer vegetarisk mat som är attraktiv för hela familjen.
Vad tror du att vi kommer att äta i framtiden?
- Jag tror att vi äter samma mat som idag men också nya produkter som vi inte vet om ännu, på ungefär samma sätt som vi inte åt tacos och sushi i min barndom. Jag tror inte att vi kommer att flyga hit en oxfilé från Brasilien i framtiden utan mer så att man äter bättre produkter, som fint närproducerat kött, men mer sällan. Och jag tror att vi fortfarande äter och dricker mejeriprodukter men det finns ännu fler plantbaserade produkter.
Ida Svensson har arbetat på Tetra Pak sedan 2005. För snart tre år startades det strategiska initiativet med framtidens mat och Ida blev förändringsledare för att driva området, både internt och externt.
- Det här är ett intressant område där det händer mycket globalt – satsning på bioteknologi finns faktiskt också på Vita huset hemsida, säger Ida Svensson. Detta är det roligaste jag har jobbat med, eftersom det är något jag brinner för och där jag också kan bidra till något gott!
Faktaruta
År 1951 grundas AB Tetra Pak i Lund av Ruben Rausing och företaget inför den första, klassiska tetraederformade och pappersbaserade kartongförpackningen för mjölk.
Tetra Pak har nu tre grenar: förpackning, service och process. Processidan handlar om att ta fram nya livsmedel och delas i åtta kategorier: mejeri, drycker (t ex juice), färdigmat (t ex soppor), ost, glass, (t ex mjölk och kryddor), new food och plantbaserat.
På livsmedelssidan kan Tetra Pak erbjuda helhetslösningar men kan också skapa enbart processen eller enbart förpackningen. Tetra Pak har 11 olika testcentrum med experter runt om i världen, bland annat i danska Århus för glass och för te i Singapore.
Tetra Pak gör återkommande en rapport för att identifiera konsumenttrender. Den baseras på intervjuer av konsumenter och experter från hela världen. Den ger en inblick i de nyaste rönen, trenderna och i konsumenternas åsikter om de senaste livsmedelsinnovationerna.
Genom Moving food forward har Tetra Pak identifierat 4 områden där de fokuserar på att bidra till att göra livsmedelssidan mer säker, hållbar och motståndskraftig. Dessa fyra är en mer hållbar mejeriindustri, innovationer för nya livsmedel, att tillhandahålla näringsriktig mat via hållbara förpackningar och att minska matsvinnet.