Hur kan den offentliga verksamheten lära sig att tänka på ett innovativt sätt? Designing for Public Services: a practical guide ger handfasta tips hur verksamheten kan förändras genom design thinking.
Design thinking är hett i managementkretsar och marknadsförs som ett sätt för företag och organisationer att bli mer innovativa. Idén är att man ska jobba mer som designers ‑ öppna sig för okonventionella idéer, inte ta problem för givna och experimentera mer. Metoden har blivit bredare och har spridit sig och används av olika typer av organisationer över hela världen. I början var den huvudsakliga inriktningen produktinnovation, men numera används arbetssättet inom till exempel tjänster, processer och affärsmodeller.
Nesta och IDEO har gjort en guide som sammanför en samling av praktiska verktyg som kan användas för design thinking inom offentliga sektorn. Guiden är för det första en hjälp att förstå principerna för design thinking. Här finns också de olika stegen i en designprocess där man sätter medborgare och användare i centrum för arbetet. Läsaren kommer att kunna börja använda nya praktiska verktyg och metoder för att lösa problem på nya sätt. I guiden finns också hjälp med att klara de nya utmaningar som kan dyka upp när man försöker implementera det nya förhållningssättet.
Guiden kan vara till nytta för både beslutsfattare och människor som designar och levererar offentliga tjänster när de behöver göra större förändringar för att bättre hjälpa medborgarna.
Under de senaste fem åren har författarna testat guidens verktyg och metoder med regeringar över hela världen. Metoderna har därmed anpassats för användning i den offentliga verksamheten, men kommer också att anpassas efter hand som fler börjar använda guiden.
‑ Designmetoder kan ge en viktig ny energi till offentliga tjänster genom att man lär sig att lyssna till medborgarna egna upplevelser (…). Detta påskyndas innovationstakten och hjälper regeringar att få bättre lösningar snabbt, skriver Geoff Mulgan, CEO, Nesta, i guiden.