Ett teckenspråkstalande spöke i form av ett hologram i en teateruppsättning och ett cirkustält som kan resas på rekordtid. Exemplen är många på hur de som arbetar inom kulturella och kreativa näringar skapar banbrytande lösningar och spännande innehåll genom att uppfinna något helt nytt. Men varför är det inte fler av de här innovativa elementen som vidareutvecklas och fångas upp i ett innovationssystem? Katarina Scott och Charlotte Lorentz Hjorth på Future by Lund och Lunds universitet undersöker hur ”innovation by production” som koncept skulle kunna fungera, bland annat i de båda europeiska projekten ekip och IPA.
IN ENGLISH BELOW
När forskare inom medicin gör nya upptäckter eller när nya tekniska lösningar tas fram finns ett innovationssystem med arbetsmodeller, inkubatorer, acceleratorer och finansiering som står i beredskap för att ta vara på uppfinningarna för att bygga på, skala och kommersialisera dem. Men inom kulturella och kreativa näringar/KKN ser det inte ut på samma sätt. (vi använder här KKN men ser det som i stort sett synonymt till kulturella och kreativa sektorer, KKS, och kulturella och kreativa branscher, KKB.)
- I den kreativa sektorn skapas hela tiden ett spännande och nytt innehåll, inte bara på scen utan även vad gäller ljus, ljus, effekter, digital lösningar och byggteknik, menar Katarina Scott, projektutvecklare på Future by Lund. Men inom branschen saknas ofta ett strukturerat innovationsarbete där man med hjälp av resurser och arbetsmodeller som till exempel finansiering och inkubatorer omvandlar de goda idéerna till skalbara innovationer.
Katarina Scott arbetar med projektutveckling på Future by Lund men har en bakgrund inom kulturella och kreativa näringar, bland annat genom kulturinkubatorn Creative Plot.
- Idag ser vi få innovationspengar inom kultur. Satsningarna handlar om finansiering för produktion och verksamhet. Samtidigt är det så att när kreativa människor gör produktioner kommer det med säkerhet att uppstå möjliga innovationer, så ur den synvinkeln är det inget problem. Men för att verkligen ta vara på det som skapas behöver vi hitta en helt ny struktur.
Det här kan vara starten på att arbetssätt som kan kallas ”Innovation by production” – där innovationerna som sker under den kreativa produktionen får en fortsättning där man tar skalning av innovationen lika seriöst som innehållsskapande och konst.
- I nuläget ser vi ingen riggning där det ges pengar för att plocka fram innovationen ur det som varit en uppfinning i en produktion, menar Charlotte Lorentz Hjorth som i många år arbetat med att utveckla innovationsstöd. Om vi aktivt betraktar våra kreativa produktioner som innovationslabb skulle vi få ut mycket mer. För att kunna innovera tillsammans i korsande områden på ett strukturerat sätt behöver vi kunna samla resurserna. Det finns många viktiga funktioner genom labb, speciella kompetenser och teknikföretag, men det är långt till att alla byggstenar finns på plats. Om branschen blir bättre på att ta fram skalbara uppfinningar, ta patent och bygga företag kring det kan också mer pengar kommer tillbaka till sektorn och idéerna kan komma fler till godo.
Inom projektet ekip pågår ett arbete med att definiera vad som kan vara viktiga komponenter i ett innovationsekosystem för KKN, komponenter som kallas för ”Innovation building blocks”. Det handlar om vilken infrastruktur, arbetsmodeller, vilka kompetenser och vilken finansiering som kan vara nödvändig eller till nytta i arbetet.
Öppen innovation och partnerkonstellationer är några viktiga byggstenar.
- Det är viktigt att kunna bygga lösningar ihop, fortsätter Katarina Scott. Det är här den kreativa sektorn kan vara med och skapa både spektakulära, spännande och radikala nya lösningar. Tillit är en viktig utgångspunkt och det en bra grund för att göra saker tillsammans, att hitta möjligheter och lösningar inom komplexa områden som man inte klarar själv.
Det finns en rad exempel på innovativa element som skulle kunna tas vidare i ett innovationssystem.
- Vi har flera exempel i våra nätverk där man gjort fantastiska lösningar som skulle kunna skalas och användas av fler. Riksteatern Crea, som producerar scenkonst på svenskt teckenspråk, har med hjälp av Humlab vid Lunds universitet skapat ett interaktivt hologram som talar teckenspråk. Föreställningen Spöket på Canterville har nu haft premiär. Det här är en fantastisk lösning, med en teknik som är så bra att den kan förmedla nyanser i fingerrörelser och ansiktsuttryck, vilket är viktigt inom teckenspråk. Här finns en innovation att utveckla ur lösningen som fötts genom en produktion, säger Charlotte Lorentz Hjorth.
I cirkusen värld utvecklas många lösningar som skulle kunna skalas upp. Ett cirkusnummer som använder teknik för att omvandla drönare till en fågel eller en drake som man kan interagera med skulle kunna ge upphov till flera affärsidéer och inte enbart vara en del av en fantastisk föreställning. Och det är inte enbart i själva cirkusföreställningen som det finns mycket att hämta.
- En stor del av cirkusens vardag handlar om att förflytta sig och lösa praktiska saker. Cirkus Brazil Jack har skapat ett tält som de snabbt kan resa och ta ner, de tänker på hållbarhet och förflyttar sig så miljömässigt de kan och har med sig ett mobilt elverk, berättar Katarina Scott. Det finns säkert många som skulle ha nytta av att snabbt förflytta en verksamhet, etablera sig temporärt eller använda detta i till exempel ett katastrofområde.
Future by Lund testar Be Here Then, som är en digital plattform för att uppleva historia, genom att berätta historierna om innovationerna från Lund Innovation District. Tanken är att produktionen ska leda till nya lösningar tillsammans med entreprenören och grundare av Be Here Then.
EU har de senaste åren markant ökat finansieringen för att utveckla innovationsarbetet med den kreativa sektorn, till exempel genom EIT Culture & Creativity och genom policyprojektet ekip, lett av Lunds universitet i samarbete med Future by Lund och 16 partners över Europa. Det här är en viktig utvecklingsfaktor som sätter tonen för att innovation med sektorn är en viktig resurs för Europas utveckling.
- Genom ”innovation by production” kan vi stärka sättet att arbeta med innovation med de kreativa näringarna. Det skapar möjligt till test och demos finansierade av produktion, samutvecklade lösningar i gränslandet mellan mode, textil, kulturarv, design, hantverk och teater tillsammans med korsande fält som återvinning, tillverkning, logistik, infrastruktur och olika typer av visualiseringar och interaktioner. Med ”innovation by production” skapar vi synergier mellan finansiering för kulturproduktioner och innovationsfinansiering för skalning och investeringar, avslutar Katarina Scott.
CCI: Many inventions, but little innovation
A sign-language-speaking ghost in the form of a hologram in a theatre production, and a circus tent that can be set up in record time. These are just a few examples of how those working in the cultural and creative industries (CCIs) are crafting groundbreaking solutions and compelling content by inventing entirely new things. But why is it that so few of these innovative elements are further developed and incorporated into an innovation system? Katarina Scott and Charlotte Lorentz Hjorth at Future by Lund and Lund University explore how the concept of “innovation by production” could function, particularly within the European projects ekip and IPA.
When medical researchers make new discoveries or when new technological solutions are developed, an innovation system with working models, incubators, accelerators, and funding is ready to capitalise on these inventions, enabling scaling and commercialisation. But the same structure doesn’t exist within CCIs.
“In the creative sector, exciting new content is constantly being created—not just on stage but also in areas such as lighting, special effects, digital solutions, and construction techniques,” says Katarina Scott, project developer at Future by Lund. “However, the sector often lacks structured innovation efforts where resources and models, such as funding and incubators, are used to turn good ideas into scalable innovations.”
Katarina Scott, who works on project development at Future by Lund and has a background in CCIs through the cultural incubator Creative Plot, adds:
“Today, there is little funding for innovation within the cultural sector, with most investments focused on production and operations. At the same time, creative productions inevitably lead to potential innovations, so from that perspective, there isn’t a problem. But to truly capitalise on what’s created, we need an entirely new structure.”
This could mark the beginning of a new approach called “innovation by production”—where innovations that emerge during creative productions are scaled as seriously as the content creation itself.
“At present, there is no structured system where funding is allocated to extract innovations from what was initially an invention within a production,” says Charlotte Lorentz Hjorth, who has extensive experience developing innovation support systems. “If we actively viewed our creative productions as innovation labs, we could get much more out of them. To innovate together across intersecting areas in a structured way, we need to consolidate resources. While there are many essential functions, such as labs, specialised expertise, and tech companies, the building blocks are not yet all in place. If the industry were better at developing scalable inventions, filing patents, and building businesses around them, more money could flow back into the sector, and the ideas could benefit a broader audience.”
Within the ekip project, efforts are underway to define critical components for an innovation ecosystem for CCIs—components referred to as “innovation building blocks.” These include the necessary infrastructure, working models, expertise, and financing to facilitate the process.
Open innovation and partnership constellations are vital building blocks.
“It’s important to be able to co-create solutions,” continues Katarina Scott. “This is where the creative sector can contribute both spectacular and radical new solutions. Trust is a crucial foundation—it enables collaboration, uncovering opportunities and solutions in complex areas that are impossible to tackle alone.”
There are numerous examples of innovative elements that could be integrated into an innovation system.
“We have several examples within our networks where fantastic solutions could be scaled and utilised by more people. Riksteatern Crea in Sweden, which produces performing arts in Swedish Sign Language, has collaborated with Humlab at Lund University to create an interactive hologram that speaks sign language. The production The Canterville Ghost has now premiered. This is an outstanding solution, with technology advanced enough to convey nuances in finger movements and facial expressions, which are critical in sign language. Here lies an innovation ready to be developed from a production-born solution,” says Charlotte Lorentz Hjorth.
In the circus world, many solutions could also be scaled. For instance, a circus act that uses technology to transform drones into a bird or a dragon capable of interaction could inspire multiple business ideas beyond being part of a fantastic performance. Moreover, innovation extends beyond the circus show itself.
“Much of a circus’s daily operations involve moving from place to place and solving practical challenges. Cirkus Brazil Jack has developed a tent that can be erected and dismantled quickly. They also prioritise sustainability, moving as environmentally efficiently as possible, and carry a mobile power generator,” explains Katarina Scott. “Many could benefit from these solutions, whether for temporary business setups or in disaster areas.”
Future by Lund is also testing a digital platform called Be Here Then, which tells the stories behind innovations from the Lund Innovation District. The goal is for this production to lead to new solutions in collaboration with the platform’s founder.
In recent years, the EU has significantly increased funding for innovation within the creative sector, with the ekip policy project serving as a flagship initiative to support the development of Europe’s innovation ecosystems for CCIs. This is a vital development that highlights the creative sector as an essential resource for Europe’s growth.
“Through ‘innovation by production,’ we can enhance the way we work with innovation in CCIs,” concludes Katarina Scott. “This approach facilitates testing and demonstrations financed through production and co-developed solutions at the intersection of fashion, textiles, cultural heritage, design, crafts, and theatre, alongside cross-disciplinary fields such as recycling, manufacturing, logistics, infrastructure, visualisation, and interaction. By aligning cultural production funding with innovation financing, we create synergies that enable scaling and investments.”