Kan Lund bli samlingsplats och testområde för nya mobilitetslösningar? Det var huvudfrågan på det God morgon Lund som arrangerades på Bricks i slutet av november och arrangemanget lockade många åhörare men också sammanlagt sjutton talare till scenen. "Det känns som alla vill köra", konstaterar näringslivschef Per Persson när God morgon Lund avslutades.
Att styra det förarlösa var temat för 2018 års sista God morgon Lund. På scenen fanns representanter för fordonsindustri, innovationskluster, fordonskluster, politiker, olika trafikaktörer, forskare och kommun – allt modererat av lundaprofilen Johan Wester från Skånemotor.
Fordonsindustrin står inför en stor förändring med allt från elektrifierade bussar, nya typer av fordon och självkörande transporter till nyheter inom affärsmodeller med olika delningstjänster för bilar och nya sätt att använda taxibilar. Samtidigt förändras vårt sätt att röra oss och att använda mobilitetslösningar.
I inbjudan till God morgon Lund skrivs att ”Sverige har kommit längre än vad många tror och vi kan ta ledningen i omställningen av trafiksystemet”. En av huvudfrågorna under arrangemanget var därför vilken roll Lund skulle kunna ta i denna utveckling.
– Vi i Lund ska hitta nya områden som vi ska satsa på. Smart mobility är ett sådant område, cleantech ett annat, menar näringslivschef Per Persson.
På Ideon Science Park och Mobile Heights görs nu förberedelser för att behålla den unika kompetens som finns i Lund och som skapat innovationer som till exempel Bluetooth och ultraljud.
– Vi måste ha en testbädd för självkörande fordon i Lund, tycker Mia Rolf, vd på Ideon Science Park AB. Gör vi något unikt här kan vi locka hit internationella företag.
– Det gäller naturligtvis också den kompetens som är nödvändig för att detta skall bli verklighet. Enligt våra studier saknas det ca 15 000 IT-experter, säger Ola Svedin, vd på Mobile Heights. Detta är frågor som vi driver tillsammans i IT-kompetensrådet Skåne.
Mats Lindblad, VD på nystartade Smarter Mobility Hub, berättade att hubben har fokus på Sverige, men att det finns ett särskilt intresse för Lund och Skåne.
– Genom ett samlat fokus på området lockar vi studenter och ingenjörer till branschen och gör Lund och Skåne till ett centrum inom framtidens trafiksystem. Det gäller också att inte begränsa sig till att ha en för snäv syn. Samarbeten är viktiga och för att vi ska få dessa att fungera behöver vi klargöra våra olika roller. Vi har samarbeten med liknande organisationer runtom i Europa och med hjälpa av dessa ska vi försöka skapa nyetableringar i Lund, säger Mats. I Lund finns en unik attityd av öppenhet och nyfikenhet vilket gör det möjligt att testa nya företeelser i stor skala.
Storföretaget Volvo finns redan i Lund med ett hundratal anställda. Fokus är mjukvaruutveckling. Ett annat företag i fordonsbranschen är Veoneer, som bland annat levererar förarassistanssystem och elektronik för bilsäkerhet.
– Den teknik som kommer av att vi siktar mot självkörande bilar blir betydelsefull i framtiden, menar Ola Boström från Veoneer. Jag tror inte hela länder kommer utgöra testområden, utan städer. Det är viktigt att en stad är bra på att ta initiativ och att ta tuffa beslut – om Lund kan göra det kan man ta ledning.
God morgon Lund manifesterade att intresset för att vara del i utvecklingen av framtidens fordon verkar finnas hos Lunds företag, innovationssystem och politiker.
– Det är inte självkörande bilar av sig som är det intressanta utan de lösningar som kommer ut av det och hur vi sedan använder dem i staden. Vad vi nu behöver göra för att komma igång är att bryta ner utmaningarna i mindre delar så att vi kan börja prova och sedan höra med medborgarna, säger Peter Kisch, projektledare på Future by Lund.
Bildtext, huvudbild: Isac Antblad, Head of connected cars, Volvo, Ola Boström, Vice President Research & Patents, Veoneer, och Helena Tillberg, Chef Affärs- & Verksamhetsutveckling Kraftringen, deltog i debatten på God morgon Lund.