Textil- och modeindustrin står inför stora utmaningar. En del av lösningen kan vara att gå från överproduktion till en mer hållbar, on-demand baserad produktion och cirkulära affärsmodeller. För att möta dessa utmaningar och driva branschen mot en hållbar framtid, öppnar NEST (New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry) upp för ansökningar till 2024 års bootcamp. Programmet är öppet för entreprenörer som vill bidra till denna förändring i textil- och modebranschen.
Bild lånad från NEST.
NEST startades 2021 av Borås INK, eXpression Umeå, xPlot i Lund och Sting i Stockholm och kombinerar expertis inom tech och textil för att skapa en plattform som främjar tillväxtbolag. Dessa bolag ska kunna erbjuda nya lösningar som bidrar till nödvändiga förändringar inom textilbranschen. xPlot är medlemmar i Future by Lund och en del av nätverket Fashion@LU.
Programmet går nu in i sin tredje upplaga och erbjuder deltagarna möjligheten att delta i bootcamps, affärsutvecklingslabb, nätverkande och mycket mer. Det avslutas med en pitchfinal där den mest lovande startupen kan vinna ett stipendium på 75 000 kr från TEKO, samt ytterligare finansieringsmöjligheter upp till 300 000 kr och stöd från arrangörerna och deras nätverk.
- Detta är en unik möjlighet för alla som bär på en affärsidé som berör textil- & modeindustrin, säger Lars Mattiasson, affärscoach från xPlot och medarbetare på Future by Lund. Den textila värdekedjan är lång och här finns plats för alla oavsett om du jobbar inom branschen eller inte. Modeindustrin behöver lära från andra industrier för att ställa om och jag ser stora möjligheter till förändring genom att korsa kunskaper från områden som gaming, AI, nya material, produktion och återvinning.
NEST bootcamp 2024 äger rum i Textile Fashion Center i Borås den 14 och 15 mars, med föreläsningar och demonstrationer av senaste forskningen och innovationerna. Det inkluderar även en speciell middag för nätverkande mellan deltagare, partners, politiker och andra nyckelaktörer.
NEST stöttas av Textilhögskolan i Borås, Science Park Borås och TEKO och bland partners finns Textilia, Association of Swedish Fashion Brands, och företag som Sandqvist, Södra, OnceMore®, Gina Tricot och KappAhl. Dessa partners bidrar inte bara i bootcamp och middagar, utan är även en del av juryn i pitchfinalen.
En viktig målsättning med NEST är att underlätta samarbeten mellan startups och etablerade företag för att accelerera övergången till en hållbar industri. Ett exempel på detta är KappAhls nyliga samarbete med RecoMended, vinnare av NEST 2022 pitchfinalen.
Har du frågor kontakta Lars Mattiasson på xPlot eller 0766 109573
Sista ansökningsdag är den 18 februari 2024