Hur kan AR och VR förändra konsumenternas köpupplevelse och vad kan vi alla ha för nytta av IoT i våra kläder? Vilken ny teknik kan driva på en hållbar förändring i modebranschen? Den 22 mars finns tillfälle att lyssna till en diskussion om den hållbara transformationen av modebranschen på Sveriges innovationsriksdag som arrangeras av Ideon. Flera internationella aktörer från området där mode, teknik, innovation och hållbarhet korsas kommer till arrangemanget i Lund. En av dem är Muchaneta ten Napel, som bland mycket annat är grundare och VD för Shape Innovate, biträdande lektor vid London College Fashion, skribent på den egna plattformen FashNerd.com och senior medarbetare på the Interline. Vi ställde några frågor till henne om teknik som förändrar modeindustrin och här är hennes svar.
Intervjun är översatt från engelska, här är den engelska originalversionen.
Vilken ny teknik ser du mest lovande för att driva hållbar förändring i modebranschen?
- Flera nya tekniker är lovande för att driva hållbar förändring inom modebranschen, särskilt i kombination med hållbara affärsmetoder och konsumentutbildning. Enligt min mening har nanotekniken potential att driva verklig förändring inom modeindustrin och främja en mer hållbar framtid. Denna typ av teknik kan användas för att skapa avancerade material med unika egenskaper, såsom mer hållbara, vattentäta tyger eller till och med självrengörande textilier. Varför är detta viktigt? Jo, det kan minska behovet av skadliga kemiska behandlingar och förlänga livslängden på plagg.
- Sedan har vi begreppet cirkulär design. Detta tillvägagångssätt använder textilteknik som syftar till att minimera avfallet och skapa ett slutet kretslopp där material kontinuerligt återanvänds och återvinns. Företag som är ledande inom detta område är Renewcell och Infinited Fiber. En annan spännande teknik som är lovande för att driva hållbar förändring i modebranschen är blockchain-tekniken. Den möjliggör större insyn i modeförsörjningskedjan och gör det möjligt för konsumenterna att spåra ursprunget och produktionen av sina kläder och att se till att kläderna produceras etiskt och hållbart.
Vilken ny teknik kommer att påverka konsumentupplevelsen av mode?
- Dagens konsumenter kräver mer än bara en produkt; de vill ha en upplevelse. Den goda nyheten är att flera tekniker har potential att revolutionera hur konsumenter handlar mode genom att skapa en mer personlig, hållbar och engagerande upplevelse. Några av dessa spännande tekniker inkluderar AR- och VR-teknik. De kan göra det möjligt för konsumenter att prova kläder och accessoarer virtuellt, se hur kläderna skulle se ut på dem och till och med anpassa mönster efter deras preferenser. Denna teknik kan förbättra shoppingupplevelsen genom att den låter kunderna se hur plagg ser ut och passar utan att de behöver prova dem fysiskt, vilket minskar behovet av besök i och returer till butiken. Till exempel använde Dior förstärkt verklighet (AR) för att låta konsumenterna prova solglasögon med sina smartphones. De gjorde detta genom att använda ett filter på Instagram, vilket gjorde det möjligt för användare att lägga till DiorSoLight solglasögon på sina ansikten i bilden. AR, VR och liknande tekniker visar att de kan erbjuda praktiska fördelar för konsumenterna och göra det möjligt för lyxmärken att tilltala en ny kundbas. En annan är AI-teknik. Den låter kunder analysera sin köphistorik, sitt surfbeteende och sina preferenser. Återförsäljare kan också använda dessa data för att föreslå produkter som kunden är mer benägna att köpa, erbjuda personliga stylingråd och skapa en mer engagerande och effektiv shoppingupplevelse.
Vilka nya tekniker utforskar branschen för att ge unika upplevelser eller öka effektiviteten?
- Jämfört med andra branscher utforskar eller investerar modeindustrin inte tillräckligt i ny teknik. Detta är synd eftersom ny teknik har potential att ge unika upplevelser för konsumenterna och öka effektiviteten för varumärken. De tekniker som förbättrar effektiviteten och hållbarheten i branschen inkluderar robotik och automatisering, vilket kan bidra till att öka effektiviteten i tillverknings- och leveranskedjeprocesserna, minska kostnaderna och förbättra produktionens hastighet och noggrannhet.
- En annan typ av teknik som inte utforskas tillräckligt i modebranschen är 5G-teknik. Det lovar snabbare dataöverföringshastigheter, förbättrad anslutning och kortare väntetid, vilket möjliggör en mer uppslukande och engagerande konsumentupplevelse, till exempel produktanpassning i realtid och virtuell provning. Slutligen måste vi nämna sakernas internet, Internet of Things (IoT) som kan göra det möjligt för anslutna enheter att kommunicera med varandra, vilket skapar en mer sömlös och personlig shoppingupplevelse. Till exempel kan smarta speglar i omklädningsrum föreslå matchande tillbehör baserat på kläderna kunden provar. RFID-taggar kan hjälpa återförsäljare att spåra lager i realtid.
Vilken nytta kan vi ha av intelligenta och smarta kläder där tekniken finns i kläderna? När kommer intelligenta kläder att finnas tillgängliga i vanliga butiker?
- Plagg med integrerade elektroniska komponenter, sensorer och annan teknik är vad vi kallar smarta kläder. De är vanligtvis utformade för att övervaka hälsa och kondition och kan tillhandahålla miljödata i realtid. För närvarande blir intelligenta kläder viktiga av olika orsaker. Dessa inkluderar hälsa och fitness, där kläderna övervakar bärarens livsviktiga funktioner, som hjärtfrekvens, andningsfrekvens och temperatur, för att mäta deras hälsa och kondition. De smarta kläderna kan leverera säkerhet genom sensorer som upptäcker miljöfaror, som gasläckor eller strålning, och kan då varna bäraren för potentiell fara. Det finns en växande marknad för smarta kläder integrerade med sensorer som möjliggör AR-upplevelser, som att projicera information på tyget eller att svara på beröring och rörelse.
- Personligen är jag intresserad av plagg som övervakar miljön. Tänk dig att bära ett smart plagg med sensorer som mäter luftkvalitet, temperatur, luftfuktighet och andra miljöfaktorer! Smarta kläder finns de redan tillgängliga på marknaden, men de är ännu inte allmänt tillgängliga i vanliga butiker. Men high street-märket Uniqlo har sålt plagg med teknik ett tag nu, och deras mest populära sortiment är Uniqlos HeatTech. Det är också värt att notera att mycket experimenterande äger rum. Mest känt är Levis och Googles samarbete om en intelligent jeansjacka, som innehöll beröringskänsliga kontroller och Bluetooth-anslutning. Jag är övertygad om att när tekniken förbättras och blir billigare, blir också smarta kläder allt vanligare.
Du besöker "Sveriges Innovationsriksdag" i Lund senare denna månad. Vad ska du prata om?
- Modeindustrin genomgår en omvandling, och det är ett paradigmskifte fullt av möjligheter. Jag är en person som arbetar med modeinnovation och det är en spännande tid för branschen. Jag stöder till fullo den metamorfos som driver innovation inom modeindustrin. Jag känner mig förväntansfull inför att se designers och varumärken omfamna ny teknik och nya affärsmodeller för att skapa en mer hållbar och etisk framtid. Jag tror att en av de mest spännande möjligheterna i detta paradigmskifte är att ny teknik kommer att skapa en mer hållbar och etisk modeindustri. Därför är jag glad över att ha blivit inbjuden att delta i ett panelsamtal om klimat och grön omställning. Jag ser fram emot att diskutera de utmaningar, möjligheter och lösningar som påverkar alla delar av mode- och textilvärdekedjan med Lisa Lang, Fredrik Timour, Jennie Rosen och Klas Hjort på årets Sveriges Innovationsriksdag som äger rum den 22 mars 2023, på stora scenen klockan 16:15.