På Kraftringens område i Örtofta ligger en skena på asfalten intill parkeringsplatsen. Här har uppfinnaren Dan Zethraeus byggt en testväg för en riktig framtidsuppfinning – bilar som kan laddas i farten. Nu har några lundapolitiker fått ta en provtur.
Även om vädret var grått var det bara glada miner när Elonroad demonstrerade sin 130 meter långa testväg med laddskena i vägbanan för Lunds kommunalråd Anders Almgren (S), oppositionsråd Christer Wallin (M), politiske sekreteraren Fredrik Ljunghill (M) samt representanter från Future by Lund. Samtliga fick chansen att provåka bilen som har tre avtagare som för laddningen från vägbanan in till bilens batterier. Passagerarna i Dan Zethraeus bil kunde konstatera både att bullret från avtagare är relativt försumbart och att det går att köra över skenan utan att det guppar nämnvärt.
Dan Zethraeus presenterade Elonroads laddskena som en bra lösning speciellt i stadsmiljö eftersom skenan blir strömförande enbart under bilen. Skenan kan ladda batterier i bussar, bilar och lastbilar medan de kör, men kan också användas till stillastående fordon. För att ladda bussar på åtta av Lunds tio busslinjer skulle det räcka med fyra kilometer skena i centrala Lund, menar Dan Zethraeus. Positiva effekter är att förstås att laddningen underlättas, men också att det går att köra elfordon med betydligt mindre batterier än vad som nu är möjligt.
‑ Det här är som många andra riktigt bra idéer – man undrar varför ingen gjort det förr, säger Anders Almgren, som liksom kollegan Christer Wallin lovade att ta Elonroads idé vidare.
‑ Lund är en tillräckligt liten stad för att man skulle kunna testa här, menar Anders Almgren. Vi är öppna för att använda staden som testbädd
Invändningarna då? Vanliga frågor brukar handla om hur skenan fungerar vid vinterväglag och om man kan ploga vägar med laddskena. Svaret är att det fungerar bra att köra speciella snöplogar över skenan, att skenan avger en del värme så att den hålls lite varm men att det kan bli halt för motorcyklar att köra över när det är fuktigt. I framtiden skapas troligen en skena som kan fräsas ner i vägbanan.
Energimyndigheten, Lunds Universitet, Future by Lund, Kraftringen, Coman Buses är med och stöttar Elonroad. Även Trafikverket har visat stort intresse för systemet.