Är det trafikstockning på huvudgatan under vissa tidpunkter, är det vanligt att bilar kör i bussfilen eller måste cyklisterna trängas på cykelbanan? I Veberöd startas nu ett försök med sensorer som kan räkna trafikanter av olika fordonsslag och bedöma i vilken riktning de rör sig. Den data som samlas in kan sedan användas av beslutsfattare för att skapa trafiklösningar som baseras på hur trafiksituationen verkligen ser ut och därmed skapa en bättre trafikmiljö för invånarna.
De senaste åren har många tester av olika sensorlösningar gjorts för att mäta trafikflöden, bland annat genom Future by Lunds projekt FLOW och LOSC. För att denna typ av mätningar ska fungera behöver en rad villkor uppfyllas. En av dessa är strömförsörjning till enheter, något som kan vara ett större bekymmer än man kanske anar. Nu har Veberöd blivit en fördelaktig plats att testa sensorer, eftersom belysningen genom nya LED-armatur i enheter som kan styras var och en för sig gör att man också enklare kan ansluta sensorer till stolparna. En annan viktig komponent är förstås att hitta en sensor som inte enbart räknar passeringar utan också kan avgöra vilken sorts fordon det är samt när och i vilken riktning det passerar - samtidigt som inte den personliga integriteten äventyras. Och slutligen ska signalerna kunna överföras, läsas och analyseras på ett bra sätt.
- Nu testar vi en lösning som har potential att svara mot alla våra krav, säger Anders Trana, projektledare för FLOW. I detta test ingår både en test av lyktstolparna som utgångspunkt för strömsättning av passande sensor och ett innovativt sätt att föra över precis de uppgifter som vi önskar utan att äventyra den personliga integriteten.
I början av sommaren 2024 installerades bildsensorer från Axis Communications högt uppe på en lyktstolpe längs Sjöbovägen i Veberöd. AI bedömer vilken typ av trafikanter det är som passerar – om det är en buss, en lastbil, en bil, en cykel/motorcykel eller en fotgängare - och sedan skickas uppgifterna vidare för att ge data om trafiksituationen längs Veberöds huvudgata.
I projektet medverkar Sigma Technology som implementerar ett innovativt system för att möjliggöra smart trafikanalys.
- Ett betydande hinder för att implementera system för trafikanalys har varit den höga tröskeln för att få tillstånd att installera kameror som klassificeras som övervakning, berättar Danilo Chinchilla, CEO på Sigma Technology Embedded Network. För att lösa detta använder Sigma Technology ett lågbandbredds- och långdistansprotokoll som heter LoRaWAN. Detta protokoll överför endast metadata från kamerorna, inte till exempel bild eller video. Detta blir möjligt eftersom all bearbetning sker vid den lokala enheten. Detta tillvägagångssätt skyddar medborgarnas integritet och ger trafikinsikter utan att avslöja personuppgifter och utan att skicka eller spara video eller bilder.
Sigma Technology har som mål att kunna adressera flera olika urbana utmaningar genom sitt system, där de vill kunna använda video, radar och andra sensorer på ett sätt som säkerställer individers integritet. LoRaWAN är en trådlös överföringsteknik för till exempel sensorsignaler med en långdistanskapacitet och effektiv hantering av metadata, vilket gör att den passar väl för den typ av tillämpningar som görs till exempel i Veberöd.
- Vi vill uttrycka vår tacksamhet till Veberöd, Future by Lund och Lunds kommun för deras vilja att omfamna och testa banbrytande teknologier, fortsätter Danilo Chinchilla. Detta samarbete markerar ett betydande steg mot att bygga smartare och mer effektiva urbana infrastrukturer, och vi ser med spänning fram emot framtida möjligheter.
I Veberöd finns Smarta Byar, som bland annat är en testbädd för ny teknik i ett mindre samhälle. Målet med att delta i detta projekt är att förbättra trafikflödet och därmed ge medborgarna en bättre livskvalitet.
- Innovationsbyn Veberöd och projektet Smarta Byar visar hur mindre samhällen kan fungera som testbäddar för ny teknik, med bykänslan som en central del, menar Jan Malmgren, Smarta Byar. I en by känner man och bryr man sig om varandra, vilket är avgörande för att få invånare att engagera sig och aktivt delta i förändringsprocesser. Genom att skala upp de framgångar och lärdomar som uppnåtts i Smarta Byar kan man sedan implementera liknande system i större städer.
I FLOW-projektet deltar Lunds kommun, Mobile Heights, Axis Communications, Sensative, miThings, Smarta byar och Acconeer.
FLOW pågår till slutet av december 2024 och finansieras av IoT Sverige.