Smart Cities

”Smart City är en resa – inget mål”

Caroline Wendt
February 26, 2018

Smart City - de flesta stora städer pratar om det men de flesta har inte nått hela vägen fram. Finns det då ett recept på hur man gör en lyckad Smart City? Gordon Falconer, global chef för Smart City på Schneider Electric, gav sin syn på smarta städer i världen under ett möte i Lund.

 

Future by Lund fick besök av en riktig auktoritet inom Smart City. Gordon Falconer, Global director Smart City på Schneider Electric, berättade på mötet Smart & sustainable city innovations om sina erfarenheter inom smarta städer.

‑ Det finns cirka 300 definitioner av smart city. Den definition jag lutar åt är att göra mer av mindre - med hjälp av teknik. Teknik är oftast billigare än betong. Att införa smart city är ofta att använda små saker som gör att man kan uppnå fördelar och spara pengar.

Städer och kongressarrangörer talar mycket om smarta städer och Gordon Falconer beskrev en av anledningarna.

‑ Det finns mycket pengar i Smart City och det är klart att många tycker att det är spännande och vill vara med att leka. Från de styrandes nivå vill man ha kvalitet för medborgarna i form av till exempel jobb och service och Smart City ses som katalysator för det.

Gordon Falconer är från Australien och har erfarenheter både av att jobba för en stad och för stora företag i städerna. Han har jobbat i Barcelona, Singapore och Amsterdam, med Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi, städer i Indien och i ett projekt i Afrika när man ville bygga en teknologistad. Sedan drygt tre år tillbaka är hans arbetsgivare Schneider Electric.

Gordon Falconer

‑ Där finns inget standardsätt att göra saker och alla städer och länder har sin egen approach, menar han. Singapore är en välkänd smart stad. Staden är väldigt effektiv, ren och säker. De har en planeringsorganisation som koordinerar det som sker och som har lyckats attrahera multinationella företag att göra något. Singapore säger att man skapar en smart nation och det är det man kommunicerar till folket. Barcelona har ett annat angreppssätt – man skapar en smart stad men berättar inte det för folket och gör ingen stor sak av det. Det har @22Barcelona som är ett innovationsdistrikt och är mycket bra på vad det gör.

Även om alla pratar om Smart City är det ofta inte helt enkelt att genomföra. Att städerna inte äger alla byggnader som man vill ha kontroll över är ett bekymmer.

‑ Sättet staden tar in Smart City-teknologier och -idéer i sina olika policys, program och projekt så kommer de att bli smartare. Sedan är det upp till staden att göra sin egen karta och sina egna prioriteringar hur den ska göra saker. Staden måste ta initiativen men de kontrollerar ofta inte alla delar själv. Man kan se staden som är dirigenten av orkestern.

En annan observation gäller avsaknaden av affärsmodeller.

‑ För att städerna ska gå mer framåt behöver man fokusera på affärsmodellerna. En sak som gör många företag irriterade är när man har en pilot och gör något intressant och innovativt och de som styr bara säger att ”vi återkommer” när det är slut. En pilot är många gånger ett tekniktest men det finns ofta inga affärsmodeller kopplade till det. Det behövs parallella spår så att man samtidigt som piloten också arbetar på hur man ska genomföra projektet med affärsmodeller.

Vad är nästa stora sak inom Smart City?

‑ Jag tror att det handlar om integration. De flesta städer har olika smarta delar i transport, byggnader etc. Jag tror att målet för Smart City är att öppna för kraften i att koppla ihop och integrera allting över olika domäner. Vi har sett optimering av olika områden men framtiden blir när vi får allt optimerat och integrerat - då kan vi verkligen säga att våra städer blivit smartare.

När kommer vi då att vara färdiga med våra smarta städer?

‑ Smarta städer är mer än resa än ett mål, menar Gordon Falconer. Och resan kommer aldrig att ta slut för det kommer alltid att finnas ett behov av att förbättra städerna.

MER ATT LÄSA
Se alla artiklar