”Det som händer i städerna kommer att förändra vår värld”. Så skriver arrangörerna av Smart City Expo på sin hemsida om kongressen i Barcelona 14-16 november 2017. På plats finns 17 000 besökare och representanter från över 700 städer – däribland Lund.
Smart City Expos 680 utställare presenterade tekniska lösningar som på olika sätt gör staden smartare. På fordonsidan presenterades till exempel kollektivtrafik med en liten förarlös buss men också framtida möjligheter att transportera människor med drönare. Många utställare bjöd besökarna på upplevelser genom 3D-glasögon - som till exempel staden New York som bjöd på en hisnande taxifärd med drönare eller Dijon som gav en möjlighet att vandra runt i stadens kommunikationscentral.
Kongressens huvudroll spelades av städerna och de lösningar man kommit fram till. Vad har mässan då för betydelse för Lund?
‑ För vår del är det mycket det att se att vi i Lund ligger långt fram på olika områden, men det finns också andra städer som gör det vi inte gjort, säger Anders Almgren, Lunds kommunstyrelses ordförande. Det är nyttigt att göra en omvärldsbevakning så man kan hitta det som kompletterar. Jag ser inget här som säger att vi inte tänkt rätt i våra smartcity-satsningar men jag ser också att man kan göra ännu mer än det vi har gjort. Det som också är intressant att se är att det finns många leverantörer av färdiga produkter som hjälper oss att bli smartare – det är bra för oss som köpare att se att det finns någon som kan leverera.
Amsterdam är en stad som ligger långt framme vad gäller smarta lösningar och man har många innovativa lösningar som passar bra även för en stad som Lund. I Amsterdam kan barn vara med och designa en bättre framtid, grannar kan producera och dela energi och brevbäraren fungerar som stadens ögon och öron genom att rapportera om brottslighet och andra störningar i samhället. Amsterdam drar också nytta av medborgarnas engagemang för att klara de allt vanligare störtregnen. Genom att man odlar gräs på tak får man vattnet att stanna på taken samtidigt som miljön blir bättre genom fler grönområden. Staden har också en årlig dansfestival med fokus på hållbarhet och målet är att den ska vara helt cirkulär 2020.
Barcelona arbetar mycket med en digital infrastruktur som gör att man kan sköta staden på ett komplett sätt men också se till att medborgarna får både service och ökad demokrati. Decidim heter ett projekt och en digital plattform som gör det möjligt för tusentals människor att organisera sig genom att lägga fram förslag, delta i allmänna möten och skapa diskussioner. I staden finns också till exempel ”The ethical and good government mailbox” som hjälper medborgarna att anonymt avslöja både agerande och brist på agerande som bryter mot principerna för god samhällsledning.
I den franska staden Dijon och 23 städer runt omkring finns ett stort projekt som kommer att pågå i hela tolv år. Det handlar om att koppla upp infrastrukturen i staden till en kontrollpanel. Ett exempel på vad man kan göra med den är att man vid en trafikolycka upp kan skapa fri väg för räddningsfordon genom att kontrollera till exempel trafiksignaler.
I Berlin lägger man 80 miljoner euro i jätteprojekt som handlar om att skapa en digital lösning för att ta hand om och styra den energi som skapas, av till exempel vind och sol men också andra energilösningar. Ett annat projekt är att skapa en forsknings- och industripark av stadens gamla flygplats Tegel som läggs ner. Den kommer att vara inriktad på att samla människor som arbetar med framtidens stad.
Tel Aviv ser medborgarnas engagemang som en av nycklarna till att implementera Smart City-principer. Staden blev utsedd till ”Best Smart City 2014” Barcelona 2014 genom sitt Digi-Tel projekt som kombinerar it-teknologi med avancerade operativa processer för att skapa en intelligent aktiv stad med engagerade medborgare. Tel Aviv presenterade också sin plattform Playkers som hjälper till att organisera sportaktiviteter eller boka lokaler. Zencity är en plattform som samlar info från social media på platsen ”för att prioritera hur man bäst svarar mot medborgarnas behov”. Saferplace är en videobaserad teknologi som gör att man kan komma åt högriskbeteenden i trafiken genom videoövervakning och kameror i privata mobiler. Checkpoint har hand om stadens cyber-säkerhet.
På kongressen fanns städer från stora delar av världen. Moskva, Istanbul, Dubai, Yokohama är bara några av alla exempel och de lösningar som de presenterade är förstås relaterade till städernas specifika problem och utgångspunkter. Ett exempel var den med indiska mått lilla staden Vapi med 400 000 invånare som var på plats för att visa den tag-försedda dosa som man placerar på utsidan av husen i staden. I Vapi hur man tidigare haft problem med att husen i staden saknade riktiga adresser – nu blir den lilla dosan adressen och via den kan medborgarna sköta många olika ärenden, som till exempel att betala skatt, göra klagomål och hålla koll på sophämtningen. Lösningen kommer från det indiska smartcity-företaget Responscity.
Det här är den första av flera texter som handlar om Smart City Expo.