En bilresa på snöiga vägar fick innovatören Dan Zethraeus att fundera över möjligheten att ladda bilar underifrån, på den del av vägen där det på vintern samlas snö. Det här ledde till en innovation där elfordon kan laddas i farten via en skena på vägen, och under fem år genomfördes en test på allmän väg i Lund. Nu sprider bolaget Elonroad sin nya teknik till bland annat Paris, Kalifornien och Sverige och har dessutom ett starkt intresse från Singapore och Indien.
2024 avslutades arbetet med den 850 meter långa elvägen Evolution Road i Lund. I projektet användes konduktiv teknik för att ladda fordon i farten, först en buss men sedan också andra elfordon. Elvägen visade sig kunna gynna elektrifierade transporter med minskade klimatutsläpp som följd, till exempel genom det tidsbesparande sättet att ladda i farten och genom att batteristorleken i fordon kan minskas.
Tekniken är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad i samarbete med Lunds Tekniska Högskola. För att genomföra ett avancerat test på allmän väg krävdes samverkan från fler aktörer – som proejktledande Innovation Skåne, Kraftringen Energi AB, Lunds kommun, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige AB samt Statens väg och transportinstitut VTI.
- Redan från början hade vi universitetets, Kraftringens och Future by Lunds stöd, berättar Per Löfberg på Elonroad. Vi identifierade vilka ytterligare aktörer som behövdes. Vi såg att vi hade möjlighet att göra något disruptivt med stor potential. Många förstod att de hade en specialkunskap som var nödvändig.
Elonroad bildades för tio år sedan och bolaget har nu cirka trettio anställda. Från början var siktet inställt på elväg i vanlig trafik, men efterhand har fler möjligheter uppenbarat sig. Tekniken passar i slutna system i hamnar, gruvor och lager. Men det går också att ha skenor där fordon stannar för att lasta och lossa, och på så vis få till en sömlös och snabb stillastående laddning. Elonroad har också samarbete med fordonstillverkare för att utveckla den utrustning som behövs i fordonen för att kunna ladda via skenan.
I hamnen i Long Beach i Kalifornien har Elonroad valts ut för att tillhandahålla laddningslösningar för att minska koldioxidutsläppen, både genom elväg och stationära laddstationer.
- Det här är ett väldigt viktigt projekt för Elonroad. Om vi lyckas i hamnen i Long Beach kan vi vara med och sätta en ny standard för hur hamnar kan arbeta med klimatomställningen, fortsätter Per Löfberg.
Samtidigt har Elonroad en lång rad av andra pågående samarbeten. Elonroad bygger elväg vid ett innovationscenter i Ljungby och i Oslos hamn ska ett automatiskt laddningssystem för tunga elfordon implementeras. Strax utanför Paris har Elonroad fått i uppdrag av den franska staten att installera en två kilometer lång sträcka på motorvägen A10.
- Det här påminner om testet i Lund genom att det är många inblandade parter. Den franska staten testar inte enbart oss utan också tekniker från Electreon och Alstom. Går det här bra kan Frankrike lägga en ny strategi för elvägar.
Utöver alla samarbeten som redan startats finns ett stort intresse både i Singapore och Indien.
- Fortfarande finns en del tekniska saker att lösa och vi behöver anställa fler – men hittills har vi löst alla utmaningar som uppstår. Vi ser att detta kan gå hur bra som helst, avslutar Per Löfberg.