Ett stort intresse för friluftsliv, en passion för ull och ett miljöengagemang ligger i botten på Malin Lundmarks entreprenörskap. Lägg till ett väldigt lyckat misslyckande med stickmaskinen så får du plaggen med märket Tordyvel. Under acceleratorprogrammet The Creative Tour lärde Malin sig främst hur viktigt det är att kunna sälja men fick också en tro på sin affärsidés styrka.
Malin Lundmark är en person som gillar att vara ute i alla väder – både på vandringar i fjällen och cykelturer i Malmö. Malin är dessutom formgivare och designer, och ville gärna hitta ett miljövänligare alternativ till den polyesterfleece som ofta används vid friluftsliv. Ull är värmande, återvinningsbart och miljövänligt, och under de senaste åren har ullen förädlats så att den blivit mer slitstark och mjuk. Därför började Malin skissa, leta garner och sy modeller av ull som skulle kunna passa för aktiva personer.
– När man pappa dog sa han att han var nöjd med sitt liv, och det fick mig att fundera över vad jag själv skulle vilja göra. En dröm för mig var att arbeta med hållbara kläder och därför startade jag ett eget företag, berättar Malin Lundmark.
Ett besök på hantverksgården Sätergläntan i Dalarna gav Malin tillfälle att prova sig fram med ullgarner i en stickmaskin – och det var där det gick så fel att det blev helt rätt. Malin tänkte sig ett minimalistiskt formspråk med ränder på mudden, men en felberäkning gjorde att det istället blev ett diskret mönster med ränder ton i ton som nu syns över hela tröjor, koftor och accessoarer i kollektionen Nalta (norrländska för något, lite eller litegrann).
– Det är ofta så det är, det är misstagen som blir det bästa, säger Malin Lundmark.
Under våren 2017 lanserades de första av Tordyvels plagg, bland annat via en webbshop. Så Malin hade kommit rätt långt när hon överraskade sig själv med att spontant kliva in och berätta om sin affärsidé då coacherna på The Creative Tour letade efter entreprenörer i och runt Lund.
– Jag var på Yes-day och hade tid över, säger hon. Jag hade inte tänkt över det innan, men det kändes roligt och avslappnat. Både Lars Mattiasson och Nicolo Samarico visade sig vara väldigt intresserade. Plötsligt kände jag att jag hade ett bra koncept som var mer innovativt än jag trodde. De satte fokus på mig och min idé och vad som var genomförbart. När jag sedan blev uppringd efteråt blev jag förvånad och glad över att jag fick vara med.
The Creative Tour scoutade entreprenörer i Skåne under maj 2018. 53 idéer presenterades när turnén stannade till på olika platser i och runt Lund och tio av dem kvalificerade sig till ett acceleratorprogram. En av dem var alltså Tordyvel. I acceleratorprogrammet fick entreprenörerna bland annat träffa affärsrådgivare, investerare och säljexperter.
Vad gjorde The Creative Tour för din verksamhet?
– Jag upptäckte att jag hade en affärsidé som tålde att granskas. Jag hade tänkt köra på min magkänsla och det var bra att känna att idén höll i ett sådant här sammanhang. För mig var sälj-tänket den största lärdomen. Säljcoachen Patrik Nordkvist sa att om inte jag kan sälja min produkt kan ingen göra det. Det fastnade hos mig eftersom jag egentligen är ganska dålig på sälj. Därför jobbade jag grundligt med olika säljverktyg och till exempel med att förbättra hemsidan. Det blev en boost för självförtroendet. En annan nyttig lärdom är att tänka på hur jag använder tiden. Jag har också fått ett nätverk av andra entreprenörer som stöttar varandra.
Hur går det nu för Tordyvel?
– Framåt. Det räcker inte med en bra produkt utan man behöver även ett trovärdigt varumärke. Därför har jag stor fokus på varumärkesbyggnad och berättar också hur man kan använda och sköta ull. Jag använder sociala medier för att bygga varumärket. Instagram är den starkaste kanalen och där gillar många omedelbart men glömmer sedan fort. På Facebook är följarna mer lojala. Jag har också haft pressreleaser i olika forum och arbetar med influencers vilket gett bra resultat. Nästa nivå är att skaffa fler återförsäljare och att få hemsidan översatt till engelska. Än så länge rullar det på och försäljningen ökar. Nu handlar det om uthållighet, det tar minst fem år att etablera ett varumärke.
Foto: Jenny Leyman