Moving Things & People

Verktyg för ökat hållbart resande testas i Lund

Caroline Wendt
September 17, 2024

EU har beslutat att större företag ska göra en årlig hållbarhetsrapport, där de anställdas pendling ger möjlighet till stora förbättringar. Genom effektiv hantering av anställdas transporter kan betydande minskningar av koldioxidutsläpp uppnås, samtidigt som de anställdas hälsa förbättras. Lundabolagen Trivector och Backtick presentar nu tillsammans Travalytics som hjälper företag att arbeta med hållbara pendlingsresor. Under hösten 2024 kommer Travalytics att testas inom projektet CoAction Lund.

Trivector Traffic är experter på att utveckla trafiklösningar för en hållbar framtid. Tillsammans med Lundabaserade AI-experter Backtick Technologies har de nu utvecklat Travalytics. Verktyget är designat för att samla in data som kan ge insikter för att underlätta verksamheters arbete med hållbarhetsrapportering och kan i förlängningen minska hållbarhetsavtrycket. Lanseringen görs bland annat för att hjälpa företag att uppfylla de nya kraven som ställs genom EU-direktivet för hållbarhetsrapportering (CSRD). Större företag kommer att behöva tillämpa de nya reglerna för första gången under räkenskapsåret 2024 och göra rapporter som publiceras 2025.

-  Det nya EU-direktivet lägger ett väldigt tydligt ett ansvar på arbetsgivaren för pendlingsresor, menar Anna Stankovski Clark, Trivector och projektledare för Travalytics. CSRD är en gamechanger vad gäller hållbarhetsdata.

Trivector arbetar med resvaneundersökningar sedan länge och för några år sedan kom TravelVu, en app som hjälper användare att hålla reda på sina resor. Det nya verktyget Travalytics har tagit inspiration från TravelVu men är mycket mer automatiserat.

- Tanken är att man som anställd inte ska behöva mer än några minuter för att komma i gång. Man laddar ner appen, ger lite bakgrundsinformation och sedan är allt klart. Mätningen varar i en till två veckor och användaren behöver inte interagera med appen under tiden.

Travalytics använder avancerad teknologi för att samla in data.

- Vi använder algoritmer för att automatiskt identifiera hur människor reser och beräknar sedan miljö- och hälsoeffekterna av resorna, säger Michal Stypa, teknik- och designledare för Travalytics. Därefter erbjuder vi en analys som gör det möjligt för företag att genomföra riktade åtgärder för att minska sitt koldioxidavtryck och främja hållbara pendlingsvanor.

När appen skapades var även integritetsfrågan viktig.

- Vi behöver bara veta vilket företag mobilen tillhör, och är inte intresserade av individen, fortsätter Michal Stypa. Arbetsgivaren får alltid resultaten i aggregerad form. Detta dels för att värna om de anställdas integritet och dels för att inte ge arbetsgivaren möjlighet att döma enskilda anställda för eventuellt dåliga vanor.

I projektet CoAction Lund arbetar företag, myndigheter och organisationer i Lund med klimatförbättringar inom energi- och mobilitetsområdena. Arbetsgivarna ska vara med och minska koldioxidutsläppen i kommunen och det här går helt i linje med att testa det nya verktyget för att mäta pendlingsresor. Trivector är ansvarig för den del i projektet som kallas grön resplan, och där passar Travalytics in. Under oktober kommer fyra bolag eller organisationer i olika storlekar att få testa verktyget.

Efter datainsamlingen kan bolagen dra slutsatser från statistiska data. Av erfarenhet vet Trivector vilka resor det är som är lättast att förändra.

- Bilresor under fem kilometer är de som är mest sannolika att byta ut mot cykling medan det vid lite längre avstånd är kollektivtrafik som man kan arbeta med som alternativ, berättar Anna Stankovski Clark. Om man hittar en geografisk likhet i hur de anställda pendlar till jobbet kan man också undersöka möjligheten med nya eller extra turer med kollektivtrafiken.

Utöver att minska koldioxidutsläppen är hälsoaspekten viktig. Data om cykelresor och gångresor och hur de kombineras med kollektivtrafik kan ge åtgärder som resulterar i positiva hälsoeffekter för bolagens anställda. Sådana åtgärder kan vara att öka antalet cykelparkeringar eller duschar.

- Vi kan prata med kunden om vilken typ av analys de behöver, säger Michal Stypa. Vi kan räkna på koldioxidutsläpp men även hälsoeffekter. Utifrån den insamlade datan kan vi föreslå ändringar samt förväntad effekt. Insamlad data samt rapporter är designade på ett sätt som gör det enkelt för kunderna att integrera med övrig hållbarhetsrapportering.

Insamlade data och rapporter är designade för att lätt integreras i verksamheters hållbarhetsrapporteringen.

- Det går att räkna om fysisk aktivitet genom gång och cykling till ekonomiska termer, till exempel i minskade sjukdagar, avslutar Anna Stankovski Clark. Hälsoeffekter är positiva faktorer som också ingår i en hållbarhetsrapportering.

Travalytics utvecklas i samarbete mellan två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies. Utvecklingen har fått finansiering från EIT Urban Mobility, ett initiativ av europeiska institutet för innovation och teknik (EIT), och Vinnova genom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.

Om Trivector Traffic

Trivector utvecklar effektiva, inkluderande och hållbara transportsystem genom konsultverksamhet och forskning. Bolaget har experter inom resvaneundersökningar och hållbara företagsresor.

Besök Trivector

Om Backtick Technologies

Mjukvaruutvecklingsexperter som hjälper företag att lyckas med projekt som involverar data, algoritmer och maskininlärning.

Besök Backtick

Om det nya direktivet CSRD

Den 5 januari 2023 trädde direktivet om företagens hållbarhetsrapportering (CSRD) i kraft. Det moderniserar och stärker reglerna för den sociala och miljömässiga information som företagen måste rapportera. En bredare grupp av stora företag, liksom börsnoterade små och medelstora företag, kommer nu att vara skyldiga att rapportera om hållbarhet. CSRD höjer kraven på hållbarhetsrapportering genom att jämställa den med finansiell rapportering. Liknande lagstiftning är på väg för små och medelstora företag (SME).

Länk

Related videos to category:
Moving Things & People
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar