I framtiden kan Lunds lediga p-platser visas i en app i din mobil. Bolaget ApParkingspot kommer under hösten att tillsammans med Lunds kommunala parkeringsbolag (LKP) starta försök att använda sensorer för att hålla koll på tomma parkeringsplatser. Samarbetet har tagit fart efter en kontakt som skapades genom Future by Lunds nätverk.
Sasa Farkas är en entreprenör med många idéer. En av alla dessa idéer är att installera sensorer för att mäta antalet lediga parkeringsplatser i en stad och sedan presentera de lediga platserna för bilförarna. Tankarna passade bra in i Future by Lunds projekt Smarta Offentliga Miljöer. Det visade sig att Fredrik Malmberg och Lars Mattiasson på Future by Lund visste precis vem Sasa Farkas kunde kopplas ihop med för att testa sina idéer.
‑ Lars och Fredrik introducerade mig för LKP, säger Sasa Farkas. Nu har jag pratat med LKP och har sett att vi skulle kunna göra en lokal lösning för dem.
De första försöken kommer att göras i och bakom p-huset Arena Park intill Stadsparken i Lund. Förhoppningen är att man i slutet av 2017 kommer att kunna mäta antalet bilar som kör in och ut på parkeringarna med hjälp av sensorer. Uppgifterna kommer att skickas via det öppna LoRa-nätverket som finns i Lund.
‑ I projektet ska vi se hur mätningen ska se ut och vad sensorerna kan leverera, berättar Magnus Ericson, utvecklingschef på LKP. Om det går bra kan vi presentera lediga platser på vår hemsida men också genom Easypark- och Parkster-apparna. I framtiden skulle vi kunna presentera aktuell statistik i appar från våra 40 anläggningar i Lund.
Det finns många fördelar med att presentera lediga p-platser för kunderna.
‑ Det skulle innebära att folk inte behöver köra runt och leta, säger Magnus Ericson. I Frederiksbergs kommun i Danmark har man fått ner söktrafiken från cirka 25 till 12 minuter genom att införa digitala lösningar, och det skulle i så fall innebära en halvering av koldioxidutsläppen just för söktrafiken samtidigt som kunderna sparar tid. Att våra p-platser kan utnyttjas bättre är också en vinning.
Projektet är också viktigt som en första test för Sasa Farkas och hans bolag ApParkingspot.
‑ Det är viktigt att få en verifierbar lösning när man är ny, menar han.
Just att koppla ihop småföretagare och entreprenörer med de kontakter som de behöver är en viktig del av Future by Lunds verksamhet.
‑ Jag hade haft möten med LKP och Sasa Farkas var för sig och upptäckte att båda pratade om att man borde kunna ha kartor över lediga parkeringar i realtid, berättar Fredrik Malmberg. Jag såg till att de fick träffa varandra och eftersom personkemin stämde blir det nu en projektansökan.
‑ Det här visar att ju mer proaktiva vi är och ju mer vi träffar entreprenörer och småföretagare desto mer kan vi skapa kopplingar som blir testytor eller affärer för nya produkter och tjänster, tycker Lars Mattiasson. Det är därför det är så viktigt för oss i Future by Lund att röra oss ute och lyssna.
I framtiden vill Sasa Farkas att ApParkingspot ska bli ett som ett AirBnB för parkeringsplatser.
‑ Privatpersoner skulle kunna hyra ut sina parkeringsplatser när de inte använder dem. Det skulle kunna vara en helt automatiserad lösning där både reservation och betalning löses trådlöst varje gång bilen parkeras.
Lösningen är klar men innan den kan lanseras vill Sasa Farkas bygga upp utbud och efterfrågan och för det behövs kapital. Tjänsten kommer att lanseras med början i Stockholm. Liknande lösningar finns bland annat med JustPark i England och Parkpnp på Irland.