Innovationsvecka vidgar kunskaperna

Publicerad
January 7, 2019
Internationella kontakter är en möjlighet för en liten stad som Lund att lära sig bra arbetssätt – till exempel hur andra arbetar med entreprenörer. En inspirationskälla är universitetet i Monterrey i Mexiko, där alla universitetets studenter deltar i en fakultetsövergripande innovationsvecka varje termin.

Under de senaste åren har ett samarbete mellan Lund och Instituto Tecnológico de Monterrey, CampusQuerétaro i Mexiko vuxit fram. Samarbetet har framförallt handlat om att läraav varandras arbetssätt. Den mexikanska professorn Judith Cortés Vásquez harvarit i Sverige för att studera det svenska innovationssystemet och det leddetill att Future by Lunds Katarina Scott och Lars Mattiasson dels har coachat demexikanska studenterna via inspelade filmer och webbcoachning hösten 2017, delsvarit inbjudna för att på plats i Mexiko delta i arbetet under eninnovationsvecka för våren 2018. Det här gav en unik möjlighet att studera huruniversitetet arbetar. I Querétaro läser alla studenter förutom sin egeninriktning, etik, kommunikation och entreprenörskap. Eleverna arbetartillsammans fakultetsövergripande.

‑ Det som imponerade mest hos Instituto Tecnológico de Monterrey, var att de varjetermin har vad man kallar för ”Semana I”. Det är ett innovationsprojekt däralla studenter är med och jobbar både terminsövergripande och ämnesövergripandemed en samhällsutmaning, berättar affärsutvecklare Lars Mattiasson.

Det var just i denna del av arbetet som Katarina Scott ochLars Mattiasson ombads vara med. Eftersom de har en bakgrund i bland annat attjobba med kreativa näringar coachade de studenter som fått som uppdrag attutveckla lösningar i staden Amealco tillsammans med olika kulturorganisationersom arbetar med stöd riktat mot ursprungsbefolkning.

‑ Där finns otroligt svåra problem med bland annat högkriminalitet och stor fattigdom, berättar Katarina Scott. Vi hjälptestudenterna att hitta sätt att stötta en lokal aktör, i detta fall var det sjukulturorganisationer. Utmaningarna handlade om att använda läsande, hantverk,design, dans, musik, egna traditioner och tillverkning för att lyfta framförallt kvinnor och barn. Vi fick leda en process med allt från biokemister ochingenjörer till jurister och ekonomer. De levererade bland annat affärsplaner, transportplanering,nya sätt att organisera verksamhet och samla in pengar, bygga lokala nätverk, hemsidor,kontrakt, legala strukturer, planer för social medier och sätt att arbeta med pengar.

På bilden uppe till vänster syns Miguel Rodriguez Montes (ansvarig för entreprenörer och innovation på Instituto Tecnológico de Monterrey), Judith Cortés (lärare i kommunikation, Tecnológico de Monterrey), Mariana Vieyra (alumni Tecnológico de Monterrey) och Lars Mattiasson (Future by Lund).

Meningen med att ha innovationsveckor på universitet är attstudenterna ska använda sina kunskaper i verkligheten redan under studietidenoch dessutom lära sig att jobba ämnes-övergripande med studenter från andrafakulteter. Fördelarna är många.

‑ Det var problem från verkligheten och studenterna fick jobba ien ovan miljö med studenter med andra kompetenser, säger Lars Mattiasson. De fickanvända sina kompetenser i en riktig kontext och sökte aktivt kunskap desaknade för att klara av utmaningarna bättre. Den medförde också att lärarnasamarbetade mer varandra och fick en förmåga att driva gemensamma projekt som påså vis kunde bli mycket effektfulla.

Mexiko har på många sätt andra samhällsutmaningar änSverige, bland annat genom stora skillnader i levnadsvillkor och inkomster. Detär dyrt att studera och det är långt ifrån alla som kan gå på universitet.Innovationsveckorna är ett sätt att föra samhällsutvecklingen framåt och skapaett socialt entreprenörskap.

‑ Vi coachade med en kille som med tiden skulle ta överfamiljens städfirma, berättar Katarina Scott. Han hade byggt in helt nyamoduler i sitt tänkande genom innovationsveckan. Det handlade om hur han skulleinvolvera de anställda och bygga deras kompetens, både för att det var bra fördem och för företaget. Han ville också börja arbeta med miljövänliga rengöringsmedeloch hade idéer hur han kan stötta de anställda så de kunde få lån till hus ochbarnens studier. I Mexico är detta en möjlighet som är kopplad tillarbetsgivaren. Jag blev väldigt imponerad av resultatet av hans arbete underveckan.

Sättet att arbeta kontinuerligt med entreprenörskap ochinnovationer verkar sakna motsvarighet i Sverige.

‑ Ibland finns det enstaka kurser att söka där studenternaarbetar med entreprenörskap, men vi har inte sett något exempel på högskolordär alla elever deltar. Att alla studenter är med har stora fördelar, som till exempelatt de får prova sina kunskaper i verkligheten redan innan de avslutar sinastudier. Det är inte förrän man satt kunskaperna i en kontext som man verkligenhar tillägnat sig dem, menar Lars Mattiasson.