Creatives & Changemakers

Kreativa animatörer levandegör övergivna byggnader

Caroline Wendt
September 11, 2024

I många städer finns övergivna äldre byggnader som är viktiga för en plats identitet och kulturarv och samtidigt finns ett behov av lokaler för nya verksamheter. För att starta ett idéarbete om vad dessa fastigheter skulle kunna användas till kan bilder projicerade på byggnaden vara en effektfull metod – något Future by Lunds partner Anibar visade när de använde animation som ett sätt att visualisera nytt innehåll i ett före detta hotell. Det här är ett exempel på hur också Future by Lund kan arbeta med kombinationen av ny teknik tillsammans med kulturella och kreativa näringar, ett spännande område med stor potential.

IN ENGLISH BELOW

Birgitta Persson är genom sitt arbete med den europeiska kulturorganisationen Trans Europe Halles väl bekant med trenden att använda äldre fastigheter till något helt nytt.

- Under 1980-talet började det växa upp en alternativ kulturrörelse för de verksamheter som inte fick plats på de vanliga kulturhusen eller institutionerna, berättar hon. Då letade man sig till övergivna lokaler i det urbana landskapet. De senaste 20 åren har det varit otroligt populärt att förädla gamla industrifastigheter, och många kommuner vill gärna ha de häftiga lokaler som plats för olika typer av kulturell verksamhet. Men ofta är det inte så lätt att driva dem rent kommersiellt. Därför är det till stor hjälp att redan från början få en tydlig uppfattning av vad lokalerna skulle kunna bli och vem det är som ska vara där.

Under animeringsfestivalen i Kosovo skapades en prototyp till ett verktyg för att starta en sådan process. I Kosovo arbetar Lunds universitet och Future by Lund tillsammans med kulturföreningen Anibar och UN Habitat med att utforska möjliga innovationsområden i Kosovo. Sommaren 2024 arrangerade Anibar en animeringsfestival i Peja. När Anibar lät animatörer levandegöra ett gammalt hotell i staden med hjälp av animation som projicerades på huset blev det mycket effektfullt och detta gav publiken ett bra utgångsläge för att fundera kring byggnadens nya användningsområden.

- För oss är det speciellt intressant att följa hur de kreativa kulturella kompetenserna kommer in mot en problemyta och kan vara med och skapa ett framtida engagemang för de här fastigheterna, tycker Charlotte Lorentz Hjorth. FN genom UN Habitat har varit bra på att dokumentera fastigheter i området och se till att vissa av dem blir renoverade, men ofta kvarstår utmaningen med att veta vad fastigheterna ska de användas till, vem som ska vara där och hur man kan skapa dynamik, aktiviteter och innehåll. När man animerar på en vägg på en fastighet kan detta levandegöra för publiken hur det skulle det kunna kännas när fastigheten har hittat sin nya puls och sin nya energi. Sättet att animera på fastigheter blir ett verktyg för att engagera människor i en framtida utveckling av byggnaden.

I en förlängning skulle det här verktyget vara något för Lund att använda.

- Vi skulle kunna kanske göra det här kopplat till de växthusen som vi funderar på som en gemensam yta i Lund Innovation District. Hur kan växthusen bli en hubb för innovation i Lund mellan den nya och den gamla staden och mellan korsande innovationsområden? En animering kan skapa en känsla och en förståelse för vad möjligheterna är.

Future by Lund arbetar med utgångspunkt i ett portföljtänk för att tillsammans med flera aktörer transformera ett helt område i stället för att stanna vid det som händer i ett enskilt projekt. Innovationsportföljer skapas på olika sätt – det kan vara ändrad lagstiftning, nya tekniska möjligheter eller viljan att lösa en samhällsutmaning. Arbetet i portföljform passar bra för att föra in kvaliteterna med Kulturella och Kreativa Sektorer och Näringar (KKSN) in i ett innovationsarbete där de kan göra skillnad på ett nytt sätt.

- I en inkubator stöds enskilda bolag som ofta behöver ha mycket av sin verksamhet på plats innan de kan ta del av inkubatorns alla fördelar och ofta har entreprenörer inom KKSN inte kommit så långt på egen hand, menar Charlotte Lorentz Hjorth. Future by Lund arbetar med en portföljmetodik där vi förflyttar hela områden med hjälp av flera aktörer och det passar bra för aktörer inom kreativa näringar. De som arbetar med KKSN behöver bygga nätverksbaserade relationer och att arbeta med andra kompetenser för att komma in i innovationsmiljöer.

Future by Lund arbetar på liknande sätt till exempel genom att kombinera arkeologi med nya tekniker i portföljen Archeology and immersive tech och med digitala personanpassade konsertupplevelser i Personalised digital concerts.

Creative animators bring abandoned houses to life

In many cities, there are abandoned older buildings that are important for a place's identity and cultural heritage, while at the same time, there is a need for spaces for new activities. Images projected onto the building can be a powerful method to initiate brainstorming about the use of these properties - something Future by Lund's partner Anibar demonstrated when they used animation as a way to visualize new content in a former hotel. This is an example of how Future by Lund works with the combination of new technology alongside cultural and creative industries, an exciting area with great potential.

Birgitta Persson is well acquainted with the trend of repurposing older properties into something entirely new through her work with the European cultural organization Trans Europe Halles.

- In the 1980s, an alternative cultural movement emerged for activities that couldn’t find space in traditional cultural centers or institutions, she explains. At that time, people sought out abandoned spaces in urban landscapes. Over the last 20 years, it has become incredibly popular to repurpose old industrial buildings, and many municipalities are eager to have these cool venues serve as spaces for different types of cultural activities. But it’s often not so easy to manage them commercially. Therefore, it’s very helpful to get a clear idea from the start of what the spaces could become and who is supposed to be there. A prototype was created during the animation festival in Kosovo as a tool to kick-start such a process. Lund University and Future by Lund are working in Kosovo together with the cultural association Anibar and UN Habitat to explore potential innovation areas in Kosovo. In the summer of 2024, Anibar hosted an animation festival in Peja. It had a strong impact when Anibar allowed animators to bring an old hotel in the city to life using animation projected onto the building, giving the audience a good starting point to think about the building’s future uses. (Watch the film)

- For us, it's particularly interesting to follow how creative cultural skills can address a problem area and help foster future engagement with these properties, says Charlotte Lorentz Hjorth. The UN, through UN Habitat, has been good at documenting properties in the area and making sure that some of them are renovated, but often the challenge remains in knowing what the buildings should be used for, who will use them, and how to create dynamics, activities, and content. Animating a wall on a building can give the audience a sense of how the building might feel when it has found its new pulse and energy. This method of animating on buildings becomes a tool to engage people in the future development of the property. In the long run, this tool could be something for Lund to use.

- We could perhaps do this in connection with the greenhouses we’re considering as a shared space in the Lund Innovation District. How could the greenhouses become a hub for innovation in Lund, bridging the old and new city and crossing innovation areas? Animation can create a feeling and understanding of what the possibilities are. Future by Lund works with a portfolio approach to, together with several stakeholders, transform an entire area rather than stopping at what happens in a single project. Innovation portfolios are created in various ways—it could be changes in legislation, new technological possibilities, or the desire to solve a societal challenge. Working in a portfolio format is well-suited for incorporating the qualities of Cultural and Creative Sectors and Industries (CCSI) into innovation work, where they can make a difference in a new way.

- In an incubator where individual companies are supported, they often need to have much of their business in place before they can fully benefit from the incubator’s advantages. Often, entrepreneurs within CCSI haven’t come that far on their own, says Charlotte Lorentz Hjorth. Future by Lund works with a portfolio methodology where we transform entire areas with the help of multiple actors, which is well-suited for actors within creative industries. Those working with CCSI need to build network-based relationships and work with other competencies to enter innovation environments. Future by Lund works in a similar way, for example, by combining archaeology with new technologies in the portfolio Archeology and Immersive Tech, and with digital personalized concert experiences in Personalised Digital Concerts.

Related videos to category:
Creatives & Changemakers
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar