Trivector Traffic är ett bolag som arbetar med att hjälpa kunderna att utveckla trafiklösningar för en hållbar framtid. Vanligen arrangerar bolaget många seminarier och föreläsningar inför publik men detta pausades i samband med pandemin. Detta blev starten på något nytt. Det senaste året har Trivector arrangerat hela 24 webbinarier inför en större publik än förr. Här delar vd Christer Ljungberg med sig av sina erfarenheter av att arrangera webbinarium.
Christer Ljungberg är trafikexpert och vd på Trivector Traffic och Trivector. Normalt håller han mellan 50 och 60 föredrag om året kring frågor om framtidens städer och trafik. Den 12 mars 2020 på Stadsbyggnadsdagarna i Borås var den senaste gången detta skedde framför en publik som var på plats.
- Sedan kom de olika restriktionerna, och alla fysiska konferenser och seminarier ställdes in för mig och för mina kollegor. Vi på Trivector brukade ju hålla ett antal seminarier på våra tre kontor i Lund, Stockholm och Göteborg med cirka 50 till 70 deltagare per gång. Dessa samtal och det mingel som vanliga konferenser och seminarier innebär, är mycket viktiga för vårt nätverkande och våra affärer, berättar Christer Ljungberg.
I juni 2020 skulle Christer Ljungberg varit i Cascais i Portugal och varit keynote på en stor internationell konferens.
- I stället fick jag moderera slutsessionen digitalt i Zoom, och det fungerade över förväntan. Där någonstans började vi på Trivector diskutera att börja med att köra egna webbinarier, för att på något sätt upprätthålla kundkontakten. Vi har en lång tradition av att bjuda på kunskap på seminarier inför publik, eftersom det ofta gör att kunderna förstår vad vi har att bidra med. För oss var det viktigt att hitta ett sätt att fortsätta med detta. Redan under 2019 hade vi arrangerat fem webbinarier för att nå ut bredare, och när restriktionerna kom insåg vi att denna form kunde vara mycket viktig för oss.
Under det senaste året, från april 2020 fram till juni 2021, har Trivector hållit i 24 webbinarier – kring olika för tiden relevanta ämnen inom bolagets verksamhetsområde. De allra flesta av dessa har varit gratis-webbinarium, men några få har varit mot avgift.
Vad har Trivector lärt sig av detta?
- Det är lätt att få många som anmäler sig. De flesta av våra webbinarier har mellan 300 och 500 anmälda. Sedan är det ca 25 procent som inte dyker upp. Det betyder alltså att vi når många fler än vi gör med traditionella seminarier. Vi har hört att det man saknar är minglet efteråt och det har fått oss att oftast göra det vi kallar för eftersnack. Våra webbinarier kör vi i Zoom, och vi lägger ut en länk i chatten till ett Teams-möte där man kan gå in efteråt och prata med föredragshållaren och andra som är med. Det har fungerat mycket bra och det brukar vara cirka 20 till 25% av deltagarna som hänger på.
Vad är då viktigt för att leverera ett bra webbinarium? Så här svarar Christer:
*Ett relevant ämne, och det behöver inte vara brett.
*En säljande rubrik – med nytta för publiken.
*Duktiga, väl förberedda föredragshållare.
*Bra teknisk utrustning, kamera och mikrofon.
*En teknikansvarig som håller i det hela, och ibland byter bild mellan powerpoint och föredragshållare.
*Många utskick med inbjudan – säljande bilder och videosnuttar.
*Efterutskick med länk till inspelningen, tips på annat intressant etc.
Länkar till Trivectors event:
Här hittar du Trivectors Youtube-kanal.
Några av deras mest sedda webbinarier:
En virtuell studieresa längs nya spårvägen i Lund (500 deltagare och nu 661 visningar på Youtube)
Omvänd kollektivtrafik – för större resande, rättvisa och effektivitet (400 deltagare och 477 visningar på Youtube)