Parkeringen som ett medel i klimatomställningen

Publicerad
March 17, 2025
Wihlborgs hyr ut kommersiella lokaler i Öresundsregionen och varje dag tar sig upp mot 50 000 anställda till dessa. Som en av aktörerna i CoAction Lund arbetar Wihlborgs med att se över hur man kan öka det hållbara resandet, bland annat genom hur parkeringsplatserna används. ”Vi har stor möjlighet att påverka människors resvanor och därför är det en skyldighet. Via oss når man många”. Det säger Hassan Mahdi, förvaltare på Wihlborgs.

Det gäller att bygga in flexibilitet så att resenärerna kan göra ett dagligt val, och oftare välja det hållbara alternativet. Det menar Hassan Mahdi, förvaltare på Wihlborgs med ansvar för parkeringsfrågor och laddinfrastruktur på Wihlborgs fastigheter i Lund. I det stora samarbetsprojektet CoAction jobbar många aktörer tillsammans för att skapa ett mer hållbart Lund, bland annat genom att uppmuntra till att pendla klimatvänligt.

– Som fastighetsägare handlar det om att skapa samförstånd kring de förändringar vi genomför och ha med oss våra hyresgäster på resan, menar han.

Wihlborgs har ett stort bestånd av kommersiella lokaler och många tar sig till deras fastigheter varje dag för att arbeta. Även innan CoAction hade Wihlborgs fokus på mobilitetsfrågor, med mottot att göra det enkelt att resa hållbart. I detta har parkeringsfrågor har varit en del av deras arbete, där en viktig ambition är att separera lokalhyresavtal från parkering.

– Om parkeringsplatserna är fria och ingår i lokalhyresavtalet är det mer sannolikt att fler tar bilen till jobbet, säger Hassan Mahdi. En annan åtgärd är att vi inte säljer abonnemang för längre perioder än en månad. På så sätt öppnar vi upp för att man utvärderar sitt resande oftare. Dessutom arbetar vi med samutnyttjande av p-platser. Med högre nyttjandegrad behöver vi inte lika många parkeringsplatser.

Hassan Mahdi, förvaltare på Wihlborgs, berättar om hur Wihlborgs arbetar med parkeringsplatser i projektet CoAction.

Inom CoAction har Wihlborgs initierat två piloter på Mobilvägen. Här finns omkring 50 företag med totalt 4 000 anställda och 1 500 parkeringsplatser, där beläggningsgraden är hög.

- När området byggdes låg det i utkanten av Lund och bilen var i fokus när man planerade området. Det har förändrats, inte minst genom spårvägen, men beläggningen på p-platserna är ändå hög. Därför är det här en bra plats att testa hur man kan använda p-avgifter som styrmedel mot ett mer hållbart resande, menar Hassan Mahdi.

På parkeringsplatsen testas just nu två nyheter. Den första handlar om en ändring av avgiften så att dygnsbiljetterna blivit väsentligt billigare medan månadskortet kostar något mer.

- Om det varje dag blir ett aktivt val om man ska köpa parkering tror vi att sannolikheten ökar att man väljer att gå, cykla eller åka kollektivt.

Detta har Wihlborgs testat sedan december och än är det är inte dags att utvärdera. Det man kunnat konstatera är att man enbart mötts av positiva reaktioner.

Den andra piloten inom CoAction som Wihlborgs är involverade i startade den 1 februari med Coride, som är en samåkningstjänst som uppmuntrar fler att resa tillsammans. Coride använder sig av Parksters lösningar, där en ny zon för det specifika området har tagits fram. De som samåker via Coride och använder appen får en reducerad dygnstaxa på Mobilvägen.

När man arbetar med hållbar mobilitet handlar det inte enbart om parkering, utan om att skapa en helhet. Till området finns redan en väl utbyggd kollektivtrafik och Wihlborgs satsar på att förbättra förutsättningarna för cyklister.

– Vi arbetar med att förbättra faciliteterna för de som vill cykla, vilket innebär tillgång till omklädningsrum, duschar och säker cykelförvaring, säger Hassan Mahdi.

Wihlborgs har också ordnat platser för enklare cykelservice och i vissa fastigheter finns utrymmen för att ladda elcykelbatterier, något som blir alltmer efterfrågat. Dessutom erbjuds en cykelpool där hyresgäster kan låna cykel gratis under dagen.

När spårvägen invigdes öppnade Wihlborgs två entréer mot hållplatserna Ideontorget och Telefonplan, och skärmar med kollektivtrafiksinformation sattes upp. På Mobilvägen installeras i mars en snabbladdare med fyra uttag.

- Vi vet också att vi har större möjlighet att ändra vanor vid en förändring som en kontorsflytt, så då brukar vi informera om kollektivtrafik och cykelvänliga arbetsplatser. Vid event talar vi om hur tar man sig dit på ett hållbart sätt. Det är ofta små saker som påverkar.

- Vi vill bygga in flexibilitet så att resenärerna kan göra ett dagligt val, och oftare välja det hållbara alternativet för att minska klimatavtrycket. Om vi ska nå klimatneutrala Lund till 2030 måste vi alla hjälpas åt och ta vårt ansvar. Som en mycket långsiktig vision ser jag att vi skulle kunna göra något roligare av mark än att ha p-platser på den.

CoActions bilparkeringsgrupp har syftet att hitta möjligheter till samverkan inom bilparkering. Representanter från flertal aktörer samarbetar för att utveckla respektive parts bilparkering. Genom dialog och samverkan kan en tydligare bild av åtgärder kopplat till bilparkeringsplatser skapas, exempelvis bättre samnyttjande av parkering fastigheter emellan.