Trivector vill vara först till framtiden

Publicerad
July 19, 2018
Har du läst trafikinformation på en järnvägsstation någon gång? Då har du säkert tittat på Trivectors digitala informationsskylt. Trivector är ett lundaföretag som arbetar med att optimera flöden inom bland annat trafik. - Jag tänker på att vi ska utforma ett samhälle där vi kan resa hållbart utan att det är en uppoffring, säger Emeli Adell på Trivector.

Kanske har inte alla hört talas om lundaföretaget Trivector men de flesta har haft nytta av demgenom de digitala tavlorna med trafikinformation som ofta finns påjärnvägsstationer. Trivector har nästan hundra anställda fördelade på treavdelningar: Trivector System, Trivector Traffic och Trivector Logiq. Trivectorsmission är att optimera flöden inom transporter, information och verksamheteroch ambitionen är att ”förstå framtiden först”.

Vadbetyder att ”förstå framtiden först” för er?

‑ Samhället rör sig hela tiden och vi vill vara med och styraåt vilket håll det går för att skapa ett bättre samhälle för oss alla, sägerEmeli Adell som är affärsområdesansvarig för framtidens transporter påTrivector Traffic. Vi vill förstå vad som händer genom att vara kunniga,framsynta och vara steget före.

Utgångspunkten när Trivector bildades 1987 var attforskningsresultat snabbt skulle komma till användning i samhället, och det ärfortfarande samma ambition som gäller. Det offentliga är Trivectors störstaarbetsgivare, men man jobbar också med en del företag, forskare och i EU-projekt.

Ett bra exempel för att beskriva hur Trivector Traffic arbetar ärhur man använder en studie av vad en växande e-handel innebär för samhället.

‑ Det gjordes en stor studie för att par år sedan där man jämfördehur man reser om man e-handlar mycket eller lite, berättar Emeli. Den visarbland annat att de som e-handlar mycket gör fler men mer hållbarare resor ochatt det är storstadsmänniskor som e-handlar mest.

Efter en sådan undersökning vill Trivector gärna visa hurmyndigheter och kommuner kan styra och påverka samhället i en bra riktning.

‑ E-handeln är här för att stanna men det finns många sättatt hanterar den, menar Emeli. Det kan bli så det blir en revival för det lillaoch nära, med utlämningsställen och butiker så att de som åker kollektivtenkelt kan göra ärenden, men det kan också bli så att utkonkurrerade köpcentrumblir hubbar för utlämningen och det är det värsta ur miljösynpunkt eftersom detinnebär många extra kilometer, ofta med bil.

Emeli Adell på Trivector vill skapa ett samhälle där det inte är en uppoffring att resa hållbart.

Trivector traffic har också egna innovationer. Ensådan är TravelVu som är en resvaneundersökning som görs via en app i telefonen.Eftersom resenärerna nästan alltid har telefonen med kan den användas för attdetektera hur de reser.

‑ Med appen ser man reskedjor på annat sätt och det är viktigt föratt förstå framtiden. Våra resor består ofta av reskedjor där vi kombinerarihop olika ärenden. Vi reser inte bara mellan hemmet och arbetet. Om vi förstårhur vi kombinerar ihop dem kan vi skapa bättre transportsystem. Dagens systemär till stor del utformat efter våra arbetsresor, som förutsätts vara direktmellan hem och arbete.  

Trivectors projekt EC2B bygger på mobilitet som tjänst och utgårfrån resenärens bostad. Med EC2B behöver man inte äga en bil utan kan prenumererapå tillgänglighet i transportsystemet. Det går att köpa ett paket med de färdmedelman har bruk av för tillfället, t ex familjepaket med många jojokort eller ett businesspaketmed taxiresor. Trivector är också en del i Xplorion som ärLKF:s planerade smarta bostadshus på Brunnshög och där kommer EC2B attanvändas.

Andra forskningsområden för Trivector är hur man kan planera för bättregodstransport inne i staden. Trivector har också medverkat i Pasta, ett stort femårigt EU-projekt omhälsa, där bland andra WHO ingår som partner. I projektet räknas hälsovinsterkopplade till olika sorters trafik – som till exempel att den som tar bussenofta cyklar eller går till hållplatsen. Den sortens vardagliga motion betydermycket både för individens hälsa och för samhällets sjukvårdskostnader. Trivectorär med i Future byLunds projekt som rör mätning av cykelflöden i Lund och Malmö. Dessutom vannman nyligen ett pris för idén till en app som organiserar så att barnen kanpromenera till skolan med hjälp av vuxna som turas om.

Emeli ser en många framtida trender inom forskning och planeringav trafik.

‑ Jag är nyfiken på det här med drönare. Redan nu finnsförsök med paketleveranser med drönare. Framtidsombud är ett annat drömprojekt.Hur får vi med framtida generationer i planeringen av infrastruktur? Barnen harandra värderingar än vi har - hur kan vi hitta sätt att diskontera det när viplanerar? Vad gäller jämställdhet kan vi göra mer och en del handlar om vem somhar makten att formulera problem och lösningar rörande trafik.

Trivectorär med som partner i Future by Lund – vilka samarbeten vill ni ha?

‑ Alla möjliga! Nyckeln till att vara framgångsrik medinnovationer är att få idéer och inspiration från andra områden. I Future byLund kan vi träffas och diskuterade med spännande partners. Det behöver intevara i projektform för att det ska bli bra.

Emeli bor utanför Lund och för henne är det viktigt att leva somhon lär. Så ofta hon kan elcyklar hon den dryga milen från Södra Sandby in tillkontoret i Lund.

‑ Elcykel går faktiskt fortare än att ta buss. Jag tänker påatt vi ska utforma ett samhälle där man vill resa hållbart utan att det är enuppoffring.