Under den svenska finalen av Creative Business Cup diskuterades ett koncept som handlar om hur man kan använda lokaler som tillfälligt står tomma för att göra ytor där människor kan träffas. Några undersökningar som gjorts av pop up-satsningar i Boston visar att de tillfälliga verksamheterna i till exempel tomma butikslokaler kan få ett område att aktiveras. Stadsplaneraren och arkitekten Anneli Xie har sett koncepten på plats i Boston och hoppas nu hitta fastighetsägare som är intresserade av att prova tanken i lokaler i Lund.
Sommaren 2020 inredde Lunds kommun ett vardagsrum utomhus på Stortorget i Lund. Där kunde lundaborna slå sig ner och umgås på ett kravlöst sätt. Denna sommar finns en sandstrand för de som vill umgås i en annorlunda miljö. Liknande tankar har amerikanska Aaron Greiner, grundare och ledare för CultureHouse i Boston arbetat med. På platser runt Boston har teamet inrett torg, före detta kaféer och butikslokaler för att skapa nya sociala ytor under kortare perioder. Anneli Xie har en universitetsutbildning inom stadsplanering och arkitektur från Wellesley College i Boston och har upplevt CulturHouses projekt på plats i staden. Nu ser hon en möjlighet att prova tankarna i hemstaden Lund.
− Jag är intresserad av stadsplanering, stadsgestaltning, och hur beteende påverkas av design. Jag tycker att Lund saknar en socialt hub där människor kan träffas i lugn och ro och där man kan sitta hur länge som helst utan att behöva betala eller att känna att man tar plats från någon annan. En plats som CultureHouse skulle passa till exempel unga som vill träffas utanför hemmet eller skolan, men också för andra som vill umgås och träffas utan att behöva centrera mötet kring en betald aktivitet.
Nu efterlyser Future by Lund genom Anneli Xie fastighetsägare i Lund som kan tänka sig att prova att ha en pop up-verksamhet i sina lokaler under en tid.
− Vi människor dras till dynamik, menar Anneli Xie. Genom att öppna en pop-up som CultureHouse har vi chansen att locka folk även till de närliggande butikerna. Här finns potentialen att gynna näringslivet på flera olika sätt. Det här kan vara ett sätt att få återuppliva platser som tappat besökare, speciellt nu efter pandemin. Det kan också vara ett sätt att aktivera lokalen medan man letar efter rätt hyresgäst. Då skapar man ett intresse för området som kan leva kvar även efter att en pop-up är avslutad.
Det finns många olika sätt att arrangera och inreda en pop-up-verksamhet beroende på vad man vill uppnå. Aaron Greiners och CultureHouses arbete i Boston har resulterat i flera data-fyllda rapporter och en manual som beskriver hur man kan bygga en bra miljö och vilka element som kan användas. Manualen diskuterar till exempel multifunktionella möbler, ljussättning och hur man kan sprida och marknadsföra lokalen genom att integrera en “memorable moment”, det vill säga en möjlighet att ta en rolig bild till sociala medier, i lokalens inredning. Här kan du läsa artikeln om Aaron Greiner och Culture House.
− Med en pop-up-verksamhet kan man prova något under en kort tid, berättar Anneli Xie. Det blir en låg tröskel för en praktisk fundering av vad området kan behöva och vad man skulle vilja förändra. Bara en månad hade räckt för att börja skapa intresse, dynamik och att börja bygga community. Med hjälp av datainsamling och statistik – likt den information CultureHouse samlar in – kan vi lära oss mer om Lund och dess invånare. I slutändan hoppas jag såklart gärna se en mer permanent socialt hub, men temporära pop-ups är en bra början. En bra idé är att samarbeta med verksamheter runt lokalen, till exempel med restauranger eller lokala konstnärer, för att skapa synergier.
Vad skulle då en social hub i Lund kunna innehålla?
− Det viktigaste är att ha fokus på det mänskliga mötet. Det hade varit väldigt fint om vi kunde bygga in spontana interaktioner i Lund, vilket hade varit möjligt i till exempel en pop-up som CultureHouse, berättar Anneli Xie. Själv gillar jag idén med en lekplats som är tillgänglig och anpassbar för alla – inte bara barn. En plats som är opretentiös och där vi kan släppa våra seriösa roller, slappna av och ha kul. Design har potentialen att ha en enorm påverkan på vårt beteende och våra känslor. Vill vi främja lekfullhet och spontanitet är det viktigt att utrymmet känns avslappnat. Samtidigt behöver det inte heller kosta enorma summor att installera; tänk studsmattor, brädspel, ett community-bibliotek och några pingisbord.
En rolig detalj är att det faktiskt var en pop up-lokal som gjorde att Anneli Xie först kom i kontakt med Future by Lund. Vid ett besök hemma i Lund lockades hon att stanna till vid Future by Lunds tillfälliga lokal på Vårfrugatan. Future by Lunds skyltfönster med en utställning av bilder och artiklar lockade henne till att ta kontakt. Detta ledde bland annat till att hon arbetat tillsammans med Future by Lund med att skapa ett Mobilitetsforum på Scheelevägen. Kanske kan man ta detta som ett bevis på att inbjudande och tillåtande miljöer för människor samman?
Är du fastighetsägare och har en lokal som skulle kunna passa för att prova en pop up-verksamhet? Hör av dig till Anneli Xie på anneli@xplot.se