Bra start för Elväg Syd

Projektansökan grundar sig på lundabolagetElonroads idé som enkelt uttryckt går ut på att förse vägbanan med laddskenor såatt elfordon kan ladda batterierna både när de kör och när de står stilla.
Per Löfberg från Future by Lund harvarit projektledare för arbetet med ansökan tillsammans med Elonroad, Lunds kommun, Lunds universitet, VTI, Innovation Skåne, Kraftringen, LTH, Skånetrafiken, Solaris Buss och Ramboll. Under ansökans gång har det också funnits ett fantastisktstöd av många parter från politik, forskning och industri. Det fortsattaarbetet kommer att ske i ett konsortium under ledning av Innovation Skåne.Future by Lunds roll är att genomföra de första stegen och plantera processen irätt sammanhang.
I ansökan har gruppen utgåttfrån vad den tycker är viktiga principiella krav på elvägstekniken. Den skapassa olika fordonstyper och storlekar, den ska fungera både på landsväg och istaden, samma laddteknik ska kunna användas både för statisk och för dynamiskladdning, elvägsteknikenmåste kunna överföra elektrisk effektinom ett stort effektområde och det är bra om den kan flyttas vid t exett vägarbete. Laddtekniken som ska användas i Elväg Syd uppfyller dessa krav.
Vad skulle då fördelarna medelvägar vara som lundagruppen ser det? Ju fler som kan dela på kostnaden avinfrastruktur för laddning desto mer ekonomiskt blir det. Ett utbyggt systemskulle minska behovet av stora batterier i samtliga elfordon vilket sparar bådepengar och miljö. När elvägen finns på plats skulle den skynda på övergångentill elektriska fordon och de som kör elfordon slipper oroa sig för om laddningenska räcka hela vägen. För många är det också mer estetisk att ha matningunderifrån istället för i hängande luftledningar.
Slutligen vill vi gärna delge erett räkneexempel från ansökan. Det visar på vilken nytta en fullständigelektrifiering av vägtrafiken i Sverige skulle kunna göra.
En fullständig elektrifiering av vägtrafiken innebär i Sverige ettenergibehov om c:a 14 TWh (personbilar), 6 TWh (lastbilar > 17 ton), 5 TWh(lastbilar < 17 ton) samt 1 TWh (bussar), totalt 27 TWh inklusive övrigafordonstyper. Kostnaden för batterier till dessa fordon, om allenergiöverföring sker genom Statisk laddning, är c:a 38 miljarder kronor/år förpersonbilarna samt ytterligare 12 miljarder kronor/år för lastbilar och bussar,oräknat kostnaden för ett nät av snabbladdningsstationer. OM det svenska riks-och europa-vägnätet kunde erbjuda Dynamisk laddning till dessa fordon så skullemotsvarande batterikostnader sjunka till 7 miljarder kronor för personbilarnaoch 2 miljarder kronor för lastbilarna. Skillnaden i kostnad är alltså c:a 40miljarder kronor/år. Samtidigt skulle kostnaden för att bygga de 15 600 kmelväg som i så fall skulle behövas uppgå till 20 miljarder kronor/år, exklusiveunderhåll. Av dessa beräkningar kan man dra slutsatsen att elvägar har enpotential att inte bara betala sig snabbt, utan att också ge betydandemiljöfördelar, framför allt i form av minskat batteribehov och därmed indirektlägre fordonskostnader och lägre energiförbrukning. En annan slutsats är attdet enskilt största bidraget till dessa fördelar kommer av det minskade behovetav batterier till personbilar. (ur ansökan till Trafikverket)
Nu ser vi fram mot ett arbete med Elväg Syd!
Bild: Elonroad.