I julkalenderns andra lucka hittar vi nya möjligheter för hyresgäster. I den nya stadsdel som byggs på Brunnshög utformas inte enbart moderna bostäder utan också framtidens sätt att bo. Bland annat har fastighetsägarna på området diskussioner om hur en gemensam digital plattform skulle kunna se ut för att öka samverkan mellan boenden i olika hus, affärsidkare, föreningar och fastighetsägare. I november lanserade LKF en första version av sin boendeplattform i det helt nya bostadshuset Xplorion. Under de närmaste sex månaderna kommer hyresgästerna i de 54 lägenheterna att vara med och utforma boendeplattformen.
I mitten av november införde Lunds Kommunala Fastighetsbolag, LKF, boendeplattformen Brikks i sitt helt nybyggda boende Xplorion på södra Brunnshög. Hyresgästerna i husets 54 lägenheter kommer att få vara med och testa och prova ut en boendeplattform som kan underlätta deras vardag. Det rör sig bland annat om enklare sätt att kommunicera med LKF kring sitt boende, att anmäla fel, boka tvättstuga, boka bil eller cykel i de olika hyrpoolerna och att diverse uppgifter gällande boendet enkelt finns till hands.
– Till en del liknar boendeplattformen en funktion som Mina sidor, säger Henriette Jareklew, digital ledare/innovationsansvarig, LKF. Men visionen är också att skapa en Boportal där de boende till exempel kan samverka med varandra och andra aktörer även utanför det egna huset via plattformen. Detta skapar trygghet och trivsel, genom att du får kontakt med andra boenden i området. I den nya smarta staden ska du enkelt kunna låna din grannes borrmaskin eller sälja något som du har för mycket av via en enkel digital plattform. Så småningom kommer du även enkelt hitta kommunala tjänster i boportalen, tjänster som till exempel hur du söker förskoleplats eller hur du bokar hämtning av grovsopor. Vi kommer också att titta på möjligheten att låta näringsidkare och föreningar att under vissa förutsättningar kunna kommunicera sina erbjudanden via plattformen.
I den första versionen av boendeplattformen, som släpptes den 23 november 2020, får de nyinflyttade hyresgästerna till att börja med möjlighet att prova ett antal utvalda tjänster.
– Efter det kommer LKF att successivt uppdatera boendeplattformen med nya tjänster. Vi kommer att uppdatera plattformen efter hand, för att vi i samarbete med hyresgästerna ska kunna avgöra vad som fungerar bra och vad som är mindre bra, berättar Henriette Jareklew. Om piloten av boendeplattformen på Xplorion går bra, är ambitionen att successivt skala upp till LKF:s övriga hyresgäster i Lund.
Den första versionen av plattformen kommer inte att innehålla några så kallade "smarta" funktioner, men tanken är att man efter hand till exempel ska kunna styra digitala lås för olika utrymmen och att få möjlighet att styra belysningen på distans, med mera.
Det finns även klimatfördelar med en utbyggd boendeplattform. Xplorion är ett passivhus med solceller på taket för husets elförbrukning. Uppvärmningen av huset sker med hjälp av spillvärme från MAX IV. Tanken är att hyresgästerna i framtiden i realtid ska kunna se sin egen förbrukning av energi och vatten på boendeplattformen. De ska även kunna se sin egen förbrukning i förhållande till vad som bedöms vara hållbart.
– Vi har stora förhoppningar på boendeportalen och ser att vi via plattformen även kan få igång en delandeekonomi i området och därmed samtidigt öka gemenskapen och tryggheten, säger Henriette Jareklew.
I samarbetet i Brunnshögsgruppen arbetar LKF med bland andra Midroc, Heimstad, ICA Fastigheter, Ikano bostäder, Sundsprojekt och Lunds Kommun. Gruppen samverkar kontinuerligt för att se till att framtida plattformar ska kunna kommunicera med varandra.
Även Anders Trana från Future by Lund medverkar i gruppen.
– Jag tycker att det finns en god dialog inom Brunnshögs plattformsprojekt, menar han. Det finns ett intresse från gruppmedlemmarna att kunna koppla in samma tjänst på husens olika plattformar så att man kan dela till exempel tjänster, utrymmen och saker med varandra.
Boportalen Brikks utvecklas av lundabolagen Via Europa/Labs 2. Inledningsvis finns den på svenska och engelska, men fler språk kan läggas till efter behov. De som inte vill använda den digitala tjänsten kan precis som tidigare ringa till LKF:s kundservice.
Tidigare artiklar om plattformsarbetet
Framtidensboende med digital teknik
Digital teknik skapar framtidens ICA-butik
Bilder från LKF.