CoAction Lund är ett projekt som rör hållbar energi och mobilitet – och den stora styrkan är att det är över 25 aktörer som bestämt sig för att göra detta tillsammans. Redan nu ser Lunds kommuns trafikstrateg Per Eneroth att projektet har medfört ett nytt sätt att arbeta, bland annat med cykling och hållbart resande i Lund. "Det visade sig finnas ett otroligt sug efter att prata med varandra om mobilitetsfrågor", berättar han. "Jag hoppas att vi i framtiden kan skala upp samarbetet och att det här blir det normala sättet att jobba. Och när vi i framtiden ska skapa en fjärde version av trafikstrategin LundaMaTs tror jag att samarbetet är den viktiga förändringen".
CoAction Lund syftar till att skapa förutsättningar för hållbar mobilitet och energi och är en del av Lunds arbete med klimatneutralitet till 2030. I projektet har en grupp av aktörer arbetat fram idéer för hur fler av de som jobbar i Lund ska välja att arbetspendla hållbart. Projektledande Lunds kommun förstod hur avgörande deras cykelnät är för om företagens anställda ska välja att cykla eller inte, och bjöd därför också in till ett möte för att informera aktörerna och ge möjlighet till diskussioner om cykelvägnätet. De nya och täta träffarna startade något nytt – alla insåg värdet av samverkan och att dela erfarenheter.
- Våra möten blev ett väldigt värdefullt forum och aktörerna fortsätter att träffas, bland annat för att dela med sig av erfarenheter men också för att ha diskussioner i det som berör andra ämnesområden, säger Per Eneroth. För oss på kommunen har det också varit viktigt att kunna skapa en förståelse för vad vi har rådighet över men också för att höra om företagens utmaningar.
I inledningen av projektet hade aktörerna möten varannan vecka, vilket tillhörde projektplanen. Sedan var tanken att ha färre möten men aktörerna har tyckt att det varit så värdefullt att man valt att fortsätta.
Vad verkar ha varit det mest intressanta i detta för företagen?
- De har varit mycket nyfikna på varandra och har ställt frågor om hur någon gjorde när de delade ut cyklar till de anställda eller hur någon annan lyckats införa avgiftsbelagd parkering. Alla har högt satta mål och vill mycket men ibland har man inte all kunskap om hur det kan göras. Såklart vill de också att kommunen ska göra rätt saker men ibland finns missförstånd om kommunens rådighet och vilken lagstiftning som gäller.
Nu finns finansiering till 2026, men Per Eneroth hoppas kunna fortsätta med det konstruktiva samarbetsklimatet.
- Det räcker inte att vi på Lunds kommun gör vad vi kan utan vi måste ha bolagen med. Vi når inte 2030-målen om vi inte samarbetar, krokar ihop det vi gör och skapar synergier. Vi vill att samarbetet mellan myndigheter och bolag både fortsätter och skalas upp. Jag hoppas att detta i framtiden blir det normala sättet att jobba.
1996 beslutade Lund att ta fram en strategi för ett miljöanpassat transportsystem i Lund, och det ledde till LundaMaTs (MiljöAnpassat TransportSystem).
- När det är dags för den fjärde versionen av LundaMaTs tror jag det kommer att handla om vad vi som kommun kan göra när det gäller att få alla parter att spela ihop så att vi samarbetar och samverkar. I tidigare versioner har det varit mer fokus på vad kommunen kan göra och vad som finns inom vårt mandat. I en sådan samverkan kan vi förstås bara locka till att agera på ett hållbart sätt. Detta är vår största utmaning - att få alla att spela samma melodi. Man kan säga att vi i CoAction Lund provar att dela ut noter och det är ett stort gäng som nappat på det och vill spela ihop.
Projektet är nu i ett skede när många av de åtgärder man planerat för ska realiseras. Till exempel har en undersökning av resvanor för 25 000 anställda gjorts under hösten 2025. Andra saker som är på gång är att anlägga mobilitetshubbar, ordna samåkningstjänster, se till att det finns fler lånecyklar och skapa bättre laddmöjligheter för elcyklar.
I Lund finns dessutom redan en spårvagn på plats, och den underlättar förstås för ett hållbart kollektivt resande.
- Spårvägen är en viktig del i vårt system. Den ger en länk upp till våra arbetsplatser, universitetet och forskningsinfrastruktur. Den har en viktig funktion och är dessutom en symbol för kommunens, regionens och statens vilja att skapa hållbara transportmedel.
En annan viktig åtgärd kommer att vara att kartlägga parkeringsplatser.
- Alla kan inte cykla, men vi har en transportinfrastruktur som möjliggör att resa hållbart med kollektivtrafiken. Vi ser att det i nuläget är för billigt och enkelt att ta bil. En nyckel är att börja ta betalt på rätt sätt för bilparkering. För många är gratis parkering en självklarhet men ett gratis busskort är det inte, och det är ju egentligen lite snett, avslutar Per Eneroth.
Mer om CoAction Lund
CoAction Lund är en skalbar och innovativ satsning för att uppnå klimatneutralitet inom energi och mobilitet till 2030.
Satsningen CoAction Lund samlar aktörer från bland annat energi-, IT-, industri- och fastighetsbranschen tillsammans med myndigheter, akademi och andra organisationer. Fokus ligger på energi och mobilitet, eftersom transporterna står för majoriteten av utsläppen i Lund och ett robust energisystem är en absolut nödvändighet för att klimatneutralitet ska kunna uppnås.
CoAction Lund sticker ut från andra projekt eftersom över 25 olika aktörer samarbetar mot ett gemensamt mål: en sammankopplad stad där energi- och transportsystem stöttar varandra.
CoAction Lund är en av Vinnovas två ”systemdemonstratorer” inom klimatneutrala städer som ska visa vägen och inspirera andra i Sverige och världen.