Trafikverket beviljar fas 2 av Elvägen – och ger projektet 1 miljon i bidrag för att utforma en mer detaljerad plan. Elvägen är ett projekt i Lund där det är tänkt att elfordon ska laddas i farten via skenor på vägbanan. Nu är projektet ett steg närmare ett realiserande.
Trafikverket trodde alltså på förslaget för att genom en elväg ladda elfordon i farten och ville därför se en genomförandeplan, som skulle vara klar i februari 2019. Från början fick Trafikverket fyra förslag, och tre av dem gick vidare till fas 2. I februari bestäms vilka två projekt som kommer att få Trafikverkets stöd för att genomföras.
Projektansökan grundar sig på lundabolaget Elonroads idé som enkelt uttryckt går ut på att förse vägbanan med laddskenor så att elfordon kan ladda batterierna både när de kör och när de står stilla. Skenor i vägbanan gör det möjligt för alla elfordon i alla storlekar att via en avtagare ansluta sig till systemet. De korta laddskenorna som Elonroad levererar blir enbart laddade under fordonet vilket ger ökad säkerhet när man laddar i stadstrafik.
Per Löfberg från Future by Lund har varit projektledare för arbetet med ansökan tillsammans med Elonroad, Lunds kommun, Lunds universitet, VTI, Innovation Skåne, Kraftringen, LTH, Skånetrafiken, Solaris Buss och Ramboll.
Det fortsatta arbetet kommer att ske i ett konsortium under ledning av Innovation Skåne.
Elvägen II
Finansiär: Trafikverket
Projektbidrag: 1 miljon SEK
Planen klar i februari 2019
Projektpartners: Elonroad, Lunds kommun, Lunds universitet, VTI, Innovation Skåne, Kraftringen, LTH, Skånetrafiken, Solaris Buss, Ramboll och Future by lund.
Bilden: I framtiden skulle elbussar i Lund kunna laddas via skenor i vägbanan.