Sensorer, sammankopplade datakällor och mobildata formar grunden för realtidsstaden. I Future by Lund arbetar vi med lösningar för den framtida staden vilka bygger på realtidsinformation där människor, organisationer, infrastruktur och sensorsystem samarbetar för att skapa en hållbar miljö med hög livskvalitet. Detta gör även att staden blir mer öppen, bidrar till att mer delaktighet skapas och till att demokratin i en bredare mening ökar. Här arbetar vi bland annat med digitala boendeplattformar, styrning och förståelse av mobilitetsflöden, miljöinformation i staden samt ökad säkerhet för cykeltrafik.
Nu startar ett projekt där målet är att skapa en testbädd där aktörer kan utveckla och testa produkter baserade på den senaste tekniken inom mobil kommunikation i Lund. Det här kan bli möjligt genom att Ericssons mobilnätstestbädd kopplas ihop med Future by Lunds IoT-testbädd. Planeringsprojektet har fått stöd från Vinnova för att hitta förutsättningar för en öppen testbädd för 5G och 6G i Lund och en förhoppning är att påskynda processen för tester och piloter med ny teknik. I projektet medverkar Future by Lund, Ericsson, Kraftringen och Sensative men redan har samtal inletts med flera andra samarbetspartners.
Klimatförändringar, resursknapphet och ökade miljökrav gör att tillverkningsindustrin står inför omfattande utmaningar som kräver en radikal omställning. Lösningen kan vara en produktion som sker mer on-demand och cirkulärt, där tillverkning matchar efterfrågan, där produkter och komponenter går att reparera och ersättas och där resurser återanvänds och återvinns så effektivt som möjligt. Men hur ska det gå till i praktiken? I ett nytt projekt kommer Future by Lund med partners att utforska hur vi tillsammans kan bygga en systemdemonstrator där målsättningen inte enbart är att se hur industrin kan bli mer hållbar och cirkulär, utan också mer lokal och resilient.
I det stora europeiska mobilitetsprojektet Elaborator arbetar Lund med hur man kan utforma hållbar mobilitet i en stad. För att kunna göra detta är det viktigt att dels veta hur nuläget ser ut, dels att kunna mäta hur de åtgärder som görs påverkar situationen. Därför testar nu Future by Lund tekniken genom att se hur man kan göra för att mäta trafik och parkering på Mårtenstorget i Lund med hjälp av sensorer.
I parkeringshusets Färgaren i Lund startades hösten 2020 ett projekt där några av parkeringsplatserna kopplades upp med hjälp av sensorer. Sensorerna mätte om parkeringsplatsen var ledig eller inte och rapporterade sedan vidare. I framtiden skulle det här kunna ge den som letar efter parkering realtidsinformation om lediga p-platser i appar eller på hemsidor.
Nimway är Sonys smarta kontorssystem och inom det stora flödes- och mobilitetsprojektet Lund Open Sensoring City (LOSC) installerades det 2019 på Ingvar Kamprad Design Center (IKDC) på LTH. Så kom pandemin, och både mätningarna på IKDC och nyttan med kontorssystemet blev delvis annorlunda än vad man först tänkt sig. Här berättar Fredrik Karlsson på Nimway om hur kontorssystemet fortsätter att finnas på IKDC för att utgöra grunden för forskning, men också om hur Nimway visade sig passa bra med de nya vanor som pandemin skapade och hur systemet nu kan ge bolag data för välgrundade beslut om framtidens kontor.
I utvecklingsprojekten FLOW och LOSC arbetar Future by Lund tillsammans med partners för att undersöka hur ny teknik kan användas för att mäta till exempel trafikflöden. Lunds nya stadsdel Brunnshög har en stark miljöprofil och ambitionen är att högst en tredjedel av persontransporterna till området ska ske med bil - därför är det extra intressant att testa ny teknik som kan fånga trafikflöden i området. Nu mäter MeltSpot, Trivector Traffic, Lunds kommun och Future by Lund var resenärerna går av och på spårvagnen som trafikerar området.
Smarta byar kommer att testa leveransroboten Hugo för att köra ut mat och andra varor till äldre personer i deras hem eller på särskilda boenden i Veberöd. Hugo är en liten låda på hjul som drivs med el och som kör på gångbanan. Vinsterna med den lilla roboten skulle kunna vara att utsläppen av koldioxid minskar och att personalen inom vård och omsorg får mer tid för kontakt med de äldre. Kanske skapas också möjligheter för ökad samvaro när flera personer kan beställa hem dagens rätt för att äta tillsammans.